Mi a tehetsg?
Balogh Lszl: Elmleti kiindulsi pontok tehetsggondoz programokhoz
(A Nemzeti Tehetsgsegt Tancs 2007. janur 5-6-i tancskozshoz)
A XX. szzad utols harmadban egyfell vilgszerte sokasodtak a kutatsok a tehetsg-tmakrben, msfell egyre tbb fejleszt program indult iskolkban, valamint ms tehetsggondoz mhelyekben. Mostanra kialakult egy olyan bzisa az ismereteknek, mdszereknek, amelyek biztos alapot jelentenek a magyarorszgi tehetsggondoz programok tovbbfejlesztshez. Az albbiakban a kutatsokbl a legfontosabbakat emeljk ki, amelyek kiindulsi pontjai lehetnek a hatkony nemzeti tehetsgfejlesztsnek: a tehetsg fogalma, fajti, a fejleszts alapelvei, kritikus pontjai.
I. A tehetsg fogalma, fajti
A tehetsget ler terikbl sokfle ltott napvilgot, ma legltalnosabban a Renzulli-fle az elfogadott. Ez a modell ngy sszetevjt emeli ki a tehetsgnek:
-
tlag feletti ltalnos kpessgek,
-
tlagot meghalad specilis kpessgek,
-
kreativits,
-
feladat irnti elktelezettsg.
Az tlag feletti ltalnos kpessgek kz tartozik pldul a magas szint elvont gondolkods, fejlett anyanyelvi kpessgek, j memria, hatkony informcifeldolgozsi stratgik stb. Ezek szerepe termszetesen ms s ms az egyes specilis tehetsg-terleteken.
A specilis kpessgek adjk meg a jellegzetessgt a tehetsgnek. Ezekbl sokfle van, a Gardner-fle csoportosts ltalnosan elfogadott. E szerint htfle specilis kpessgcsoport klnthet el: nyelvi, zenei, matematikai-logikai, vizulis-tri, testi-mozgsos, szocilis-interperszonlis, intraperszonlis. Ezek a specilis tehetsgfejlesztshez kiindulsi alapknt szolglnak. A mellkelt Piirto-modell mg differenciltabban jelzi a tehetsg fajtit (1. bra).

A kreativits is tbb elembl pl fel: originalits, flexibilits, fluencia, problmarzkenysg stb. Ez az sszetev is meghatroz a tehetsg funkcionlsban, hiszen a tehetsgre egyebek kztt ppen az jellemz, hogy problmahelyzetekben j megoldsokat tall, s ez kreatv kpessgek nlkl elkpzelhetetlen.
A feladat irnti elktelezettsg olyan szemlyisg-tnyezket foglal magba, amelyek a magas szint teljestmnyhez az energit biztostjk: rdeklds, versenyszellem, kitarts, emocionlis stabilits stb. A kpessgek brmilyen magas szintre is fejldnek, e httrtnyezk fejlettsge nlkl nincs magas szint teljestmny.
Tehetsgesnek teht azok tekinthetk, akik kivl adottsgaik – a ngy fenti sszetev tvzeteknt - alapjn magas szint teljestmnyre kpesek az let brmely tevkenysgi terletn.
II. A tehetsg kibontakozsa s fejldse
Az elzekben lert tehetsg-sszetevket nem kszen kapjuk szletsnk ltal, ezek hosszas fejleszt munka eredmnyeknt formldhatnak. E fejldsi folyamatot s a benne szerepet jtsz legfontosabb tnyezket foglalja ssze a Gagn-fle modell (2. bra). Amint lthat, soktnyezs teht a tehetsg fejlesztsnek folyamata, s a kpessgeken kvl nem kevs elemnek kell megrnie, fejldnie ahhoz, hogy a szunnyad tehetsgbl teljestmnykpes, kibontakozott tehetsg alakuljon ki. Azt a sokak ltal megfogalmazott ttelt is vilgosan mutatja az elz bra, hogy az iskolnak, a pedaggusnak kiemelt szerepe s felelssge van a tehetsgek felkutatsban s kibontakoztatsban.

A fejleszt munknak egyik kritikus pontja, hogy milyen letkorban kezdjk el a specilis tehetsgfejlesztst. Az is gondot okozhat, ha tl korn kezdjk ezt a munkt, de az is, ha elszalasztjuk a szenzitv korszakot a specilis kpessgterleteken. Nehz pontos vlaszt adni a fenti krdsre, hiszen fgg ez magtl a specilis kpessgtl, annak megjelensi idejtl is: pldul a zenei, matematikai, bizonyos mozgsbeli tehetsg stb. mr vodskorban megjelenhetnek. Ezek programszer egyni fejlesztse teht mr ekkor fontos, egszben vve azonban az vodskor „alapoz” korszaknak tekinthet bizonyos rtelemben: elssorban a megfelel rzelmi fejldst kell biztostani a gyerekek szmra azzal, hogy „trdnk” velk, s engedjk ket jtszani. Ebben a korban mg nem szabad „elklnteni” a tehetsgesnek ltsz gyerekeket, ebbl sok problma addhat.
Az iskolskor termszetesen mr ms lehetsgeket knl, azonban itt is vatosan kell eljrnunk. A kisiskols korban is alapoz munkt vgezhetnk, csak ms rtelemben, mint az vodskorban: elssorban a tehetsg ltalnos kpessgeihez tartoz elemeit (lsd a korbbi felsorolst) kell hatkonyan fejleszteni. Az gynevezett specilis osztlyok koraiak mg ebben az idszakban, hiszen ezekben a kiemelked teljestmny alapja tbbnyire a magas szint ltalnos intellektulis kpessgrendszer, nem pedig a specilis kpessg. Ha felbukkan a tehetsg – pl. matematika, nyelv –, egyni programmal lehet a fejlesztst megoldani.
A fels tagozat (illetve az ennek megfelel gimnziumi osztlyok) mr szntere lehet a hatkony specilis tehetsgfejlesztsnek. Ez az a kor, amelyben a kutatsok s tapasztalat szerint (12-13 ves kor krl) mr tbbnyire megjelenik a specilis tehetsg. Ketts itt az iskola funkcija: egyrszt a tehetsges gyerekek feldertshez kell folyamatosan mkd, vltozatos - nemcsak az intellektulis szfrban! - programokat biztostani, msrszt – ha megtalltuk a tehetsget – specilis szervezeti formkban kell azt tovbbfejleszteni.
A kzpiskols kor ad igazn teret a hatkony specilis tehetsgfejlesztshez. Sokfle szervezeti forma alakult ki ehhez az iskolai gyakorlatban: fakultci, tagozatok, specilis osztlyok, mentor-program stb. Ezek mindegyike hatkonyan mkdhet. Fontos azonban, hogy a programok ne legyenek tlzan specilisak. Egyrszt a tehetsg ltalnos kpessgeihez tartoz elemek fejlesztsrl sem szabad megfeledkezni ekkor sem. Msrszt mg ekkor is lehetsget kell biztostani a tanul szmra, hogy rdekldsnek vltozsval, j, magas szint kpessgnek megjelensvel sszhangban tudjon vltoztatni kpzsi menetrendjn. Rugalmas, sokfle kpessgterletet tfog programokra van teht szksg, a lnyeg azonban, hogy a kzpiskols korszak vgre talljuk meg a gyerek igazi rtkeit, s ksztsk el a felsoktatsban a szmra legadekvtabb terleten val sikeres tanulmnyokra.
A tehetsg kibontakoztatsban a pontot az i-re a felsoktatsban tudjuk feltenni - szles skln rtelmezve ezt a felsfok szakkpzstl a BA-n s MA-n t a PhD-ig.
Mindezzel termszetesen nem fejezdik be a tehetsg kibontakozsa, meghatroz, hogy a tanulmnyok utn milyenmunkahelyi feltteleket tudunk biztostani a tehetsg teljestmnykpes mkdshez s tovbbfejldshez.
III. A tehetsgfejleszts kritikus pontjai
Amint a tehetsg-sszetevk s a fejldsi folyamat elz bemutatsa mr jelezte, sok buktatja van a tehetsggondozsnak. Ezek kzl most csak a nagyobb, tfog ptkveket vesszk szemgyre, kiemelten a kitntetett szerep iskolai tehetsggondozst:
-
a tehetsg azonostsa, felismerse,
-
a programok clkitzsei,
-
szervezeti formk,
-
gazdagts, dsts,
-
tantestleti munkamegoszts, specilis funkcik,
-
egyttmkds a csalddal.
1. A tehetsg azonostsa, felismerse
Taln a legkritikusabb pontja ez a tehetsggondoz gyakorlati munknak. Ehhez itt most csak nhny alapelvet foglalunk ssze. Ezek a kvetkezk:
-
Az azonostshoz a korbban bemutatott Renzulli-fle definci ad kapaszkodkat, mind a ngy sszetevre figyelnnk kell.
-
A tesztek segtsget nyjthatnak, de nmagukban nem tvedhetetlenek, gy nem jelenthetnek egyedli megoldst.
-
A szunnyad tehetsg rejtekezik, gyakran ezrt is nehz felismerni.
-
A kpessg s a teljestmny kt klnbz dolog, gyakori az alulteljest tehetsges gyerek.
-
A pedaggus vagy ms fejleszt szakember s a gyerek folyamatos egyttes tevkenysge ad legtbb kapaszkodt a tehetsg felismershez.
-
Minl tbb forrsbl szerznk a gyerekre vonatkoz informcikat gyerek teljestmnyrl, kpessgeirl, annl megbzhatbb az azonosts.
2. A tehetsgfejleszt programok clkitzsei
Mindenekeltt ismtelten kiemelend, hogy a fejleszts sorn a korbban felsorolt ngy tehetsg-sszetevre egyarnt kell figyelnnk, teht a kpessgek mellett a szemlyisg-tnyezk formlsnak is nagyon fontos szerepet kell kapnia a programokban. E kt firnyon bell tovbbi ngy ltalnosan elfogadott alapelv fogalmazhat meg a clkitzsekre vonatkozan. Fontos a programok tervezsekor a kvetkezkre is figyelni:
-
a tehetsges gyerek ers oldalnak fejlesztse,
-
a tehetsges gyerek gyenge oldalnak fejlesztse (Csaknem minden tehetsges gyereknl van ilyen, s ez akadlyozhatja az ers oldal kibontakozst, pldul alacsony nrtkels, biztonsgrzet hinya, stb.),
-
megfelel „lgkr” megteremtse (kiegyenslyozott trsas kapcsolatok pedaggusokkal , fejleszt szakemberekkel s a trsakkal),
-
szabadids, lazt programok, amelyek biztostjk a feltltdst, pihenst.
3. A tehetsgfejleszts iskolai s iskoln kvli szervezeti formi
Napjainkban mr gazdag rendszer ll rendelkezsre a szervezeti formk megvlasztshoz. Ezek mindegyike rtkes lehet: termszetesen a clkitzsekkel, a programmal, a tanulk jellemzivel sszhangban kell ezek kzl vlasztani. Fontos, hogy a tanrai s tanrn (iskoln) kvli formkat kapcsoljuk ssze a hatkonysg rdekben. Csak felsorolsszeren a vilgszerte leggyakrabban alkalmazott keretek:
-
tanrai differencils klnfle formi
(kiscsoport, nvcsoport, egynre szabott munka stb.),
-
fakultci,
-
specilis osztly,
-
dlutni foglalkozsok (szakkr, blokk, nkpzkr stb.),
-
htvgi programok,
-
nyri kurzusok,
-
mentor-program.
4. Gazdagts, dsts
Tartalmi szempontbl a legfbb alapelve az iskolai tehetsggondozsnak a gazdagts. Clja alapveten az ismeretek s az elsajttsi folyamat ktelez tananyagon tllp kiszlestse. A f krds itt, hogy mennyisgi vagy minsgi dominancij legyen-e a gazdagts? Passow irnyelvei tmpontul szolglnak a gyakorlati fejleszt munkhoz, s bizonytjk, hogy a minsgi dstsra kell a hangslyt helyezni.
-
Mlysgben trtn gazdagts: ennek sorn tbb lehetsget knlunk a tehetsges gyerekeknek tudsuk s kpessgeik alkalmazsra, mint ltalban a tanulknak.
-
Tempban trtn „gazdagts”: a tehetsges gyerekek ugyanannyi id alatt trsaiknl tbbet kpesek megtanulni, gy gazdagtsuk jszer tartalmak bevonsval is megoldhat.
-
A „tartalmi” gazdagts azt jelenti, hogy a tananyagot a tanulkra rzkenyen kell megszerkeszteni: ki kell hasznlni a tanulk egyedi termszett s szksgleteit, rdekldst, illetve ezeket fejleszteni is kell.
-
A feldolgozsi kpessgek gazdagtsa elssorban a kreatv s kritikus gondolkods fejlesztst jelenti felfedez, illetve interdiszciplinris tevkenysg kzben.
-
Renzulli „Gazdagtsi Trisz Modellje” az elz elveket szervesen tvzve knl tmpontokat a programok ksztshez, klns tekintettel a tehetsges gyerekek rdekldsi krnek feltrsra, valamint szlestsre. Ennek kiemelt szerepet kell kapnia a programokban.
5. Tantestleti munkamegoszts, specilis funkcik
Mr az elzekbl is kitnik, hogy a tantestlet tagjainak egsz sor specilis feladatot kell megvalstaniuk a kiemelt tehetsggondozsban. Ennek sikeres megvalstshoz jl elklnthetk bizonyos funkcik s tevkenysgkrk (Eyre). A kvetkez munkamegoszts megfelel kereteket biztost:
-
Programvezet (igazgat, igazgathelyettes): ltalnos ttekints, btorts, segts, ellenrzs, a tma napirenden tartsa.
-
Munkakzssg vezetk: tfog programok ksztse, tanrai s tanrn kvli gondozs, folytonossg s elrehalads, forrsanyagok biztostsa, hatkonysg ellenrzse.
-
Tehetsggondoz koordintor: ssziskolai azonost s ellenrz programok ksztse, rn (iskoln) kvli tevkenysgek koordinlsa, mentor-programok s versenyek irnytsa.
-
Tehetsg-tancsad szakember (erre kpzett pedaggus vagy pszicholgus): problms helyzetekben – elssorban egyni s kiscsoportos formkban – konzultcis keretek kztt segti a tehetsg-program megvalsulst. Hrom f irnya van: tancsads a gyerekeknek, a kzremkd pedaggusoknak s a szlknek.
-
Mentor: olyan szakember, aki kzvetlenl s folyamatosan irnytja egy-egy tehetsges dik fejleszt tevkenysgt.
-
Az egyes tanrok: kzremkds a programok kidolgozsban, tehetsges tanulk azonostsa, egyni szksgletek s rdeklds feldertse, fejlesztse, tanrai s rn kvli gazdagts.
6. Egyttmkds a csalddal
Mr a korbban bemutatott, fejldsi tnyezket tfog bra is jelezte, hogy a tehetsggondozst sem tudja a szl hatkony kzremkdse nlkl megoldani az iskola. Ezt bizonytja a vilgszerte elfogadott Mnks-modell is (3. bra), amelynek lnyege, hogy hrom krnyezeti tnyez jtszik dnt szerepet a gyerek tehetsgnek kibontakozsban: az iskola, a csald s a trsak.

Fontos teht a szlkkel val folyamatos kapcsolattarts, informcicsere. Az egyttmkds fbb tartalmi szempontjai:
-
clok tisztzsa, egyeztetse, azonos kvetelmnyrendszer kialaktsa,
-
a fejlds kzs rtkelse,
-
pedaggus, ms fejleszt szakember tancsa, mdszertani segtsgnyjtsa,
-
a tanul megismerse,
-
tehetsg, kpessg felismerse,
-
a gyerek rzelmi tmogatsa, elfogads, odafigyels,
-
kzs programok szervezse,
-
plyavlaszts irnytsa.
A csalddal val egyttmkdsnek sokfle szervezeti formjt kell mkdtetni ahhoz, hogy a kapcsolattarts hatkony legyen: szli rtekezlet, szlk akadmija, egyni konzultci, csaldltogats, tancsads stb. Ezen formk kialaktsban a kezdemnyez szerepet az iskolnak vagy ms fejleszt szervezetnek kell felvllalnia, s ezek sorn az aktulis feladatok, problmk megbeszlse mellett egyfajta „tovbbkpzsben” is kell rszesteni a szlket a korszer tehetsggondozs alapismereteinek, mdszereinek kzvettsvel.
Fggelk (Kllai Gbor ltal elkldtt tanulmnyrszlet):
Mott: „Ha az akadlyozott gyermeknek nem segtnk abban, hogy a kpessgeit kibontakoztassa, az egyni tragdia. Tragdia neki s a csaldjnak. De ha a tehetsges gyermeknek nem segtnk abban, hogy a kpessgeit kibontakoztassa, az mr trsadalmi tragdia.” (Gallagher) (1) a tehetsg potencit, lehetsget, gretet, remnyt, eslyt jelent (2) valamelyik emberi tevkenysgi krben (3) olyan kiemelked teljestmnyre, amely (4) trsadalmilag hasznos s amely (5) megelgedettsggel, rmrzssel, teht sikerlmnnyel jr elrje szmra
1) A tehetsg eredete s sszetevi
A genetika mai llspontja szerint az rklds hrom f formjrl beszlnk. Az egyik a biolgiai rklds, amikor a szlk tadjk utdaiknak gnjeik s kromoszmik felt. Ez teremti meg az alapjt a rokonok genetikai hasonlsgnak s az individualitsnak. E tudomnyterlet kulcsfogalmai az albbiak:
-
a Mendel - fle monognes rklds (Mendel - szablyok),
-
a Galton - fle polignes rklds,
-
a Galton - fle „s - rksg” - trvny: az n. csaldi kzs gnek genercirl genercira trtn megfelezdse,
-
a Galton - fle „visszatrs az tlaghoz” - szably: a kivteles trsadalmi teljestmnyre kpes emberek gyermekei kevsb j kpessgek, mint apjuk.
A msik a „minta” rkldse, amely az etolgia trgykrbe tartozik, s amely klnsen a korai fejlds sorn, a szlktl, elssorban az anytl ltott s tanult mintk tvtelt, utnzst jelenti. Ez a kt rkldsi forma az lvilgban mindentt megtallhat. Az emberi faj viszont ltrehozta az rklds j, harmadik, emberspecifikus formjt, a szociokulturlis rkldst. A genetika mai alapkplete kt vglet kztt valamifle egyenslyt fejez ki. Hiszen voltak, s taln ma is vannak, akik azt valljk, hogy az letnkben mindent az rklds hatroz meg, mg msok tagadnak minden determincit, s azt mondjk: az ember, szletsekor „res lap”, s hogy mi kerl r, az kizrlag az t r hatsok fggvnye. A modern genetika azt az llspontot kpviseli, hogy az ember kpessge, teljestmnye a gnek ltal meghatrozott adottsg, amelyet dnten befolysolnak a krnyezeti hatsok. A gnek megadjk a „tl - ig” hatrt, de hogy ezen bell ki miv alakul, azt az edukci, azaz a nevels dnti el.
2) Mi a tehetsg?
Kezdetben a sikeres embereket, gy a legmagasabb rangakat, a legjobb tanulkat, a leggazdagabbakat soroltk ide. Ksbb a klnbz intelligencia - tesztekben a legmagasabb pontszmot elrket vltk a legtehetsgesebbeknek. Jelenleg sokkal bonyolultabbnak tartjuk a tehetsg - talentum eredett, semhogy egyetlen megkzelts alapjn meghatrozhat lenne. Egyszeren, a jzan sz alapjn vgiggondolva a tehetsg fogalmt, t kritriumot rdemes kiemelni: (1) a tehetsg potencit, lehetsget, gretet, remnyt, eslyt jelent (2) valamelyik emberi tevkenysgi krben (3) olyan kiemelked teljestmnyre, amely (4) trsadalmilag hasznos s amely (5) megelgedettsggel, rmrzssel, teht sikerlmnnyel jr elrje szmra. Harsnyi Istvn klasszikus meghatrozsa szerint: „Tehetsgen azt a velnk szletett adottsgokra pl, majd gyakorls, cltudatos fejleszts ltal kibontakozott kpessget rtjk, amely az emberi tevkenysg egy bizonyos vagy tbb terletn az tlagosat messze tlhalad teljestmnyeket tud ltrehozni.” A tehetsg - sszetevk legfontosabb jellemzi Renzulli szerint:
tlag feletti kpessgek:
-
magas szint elvont gondolkods, fogalomalkots, kombincikszsg,
-
j memria s beszdkszsg,
-
kivl matematikai logika, trbeli viszonyok tltsa,
-
specilis kpessgek (pl.: zenei, pszichomotoros stb.),
-
alkalmazkodkpessg, j helyzetben hamar feltallja magt,
-
kritikus, fggetlen gondolkods,
-
gyors, pontos, szelektv informcifeldolgozs,
-
a lnyeges s a lnyegtelen dolgok megklnbztetsnek kpessge.
Kreativits:
-
grdlkeny, rugalmas s eredeti gondolkods,
-
tletgazdagsg, szokatlan feladat - s helyzetmegoldsok,
-
az j, klns, akr irracionlis gondolatok, alkotsok, tevkenysgek irnti fogkonysg,
-
kvncsisg, merszsg, szellemi jtkossg, kockzatvllals,
-
nonkonformizmus,
-
a bizonytalan helyzetek tolerancija, humorrzk.
Motivci ( feladat irnti elktelezettsg):

A Czeizel - fle tehetsgmodell lnyegesen komplexebb ltsmdjval kpletesen ad eligaztst a mai idknek megfelel hatkonysg tehetsggondozs struktrjra nzve. A bels krk – akrcsak Renzullinl – a szemlyisgen belli, egymsra hat, f terleteket jellik. A krket krllel ngyszg pedig azt a szocilis mezt jelli, mely a tehetsg kibontakozst elsdlegesen hatrozza meg. A szocilis mez rszeinek kln-kln is feladatai vannak. gy kiemelten, az iskola s a csald tehetsggondoz mhelyknt is funkcionl, persze csak abban az esetben, ha felkszlt pedaggusok s szlk alkotjk ezeket a mhelyeket. Azonban anlkl, hogy a tehetsggondozs szereplinek specifikus feladatait meghatroznnk, lthatjuk, hogy mindegyik szerepl a trsadalom rsze. Teht ahhoz, hogy mind a kiemelt nevelsi sznterek, mind pedig az egsz trsadalmi krnyezet a tehetsggondozs s tehetsgfejlesztshez megfelel krnyezetet tudjon biztostani, az egsz trsadalom szemllett s „tehetsgviszonyt” erstennk, alaktanunk kell! Abban, hogy a trsadalom a tehetsggondozs szmra elengedhetetlenl szksges krnyezetet biztostsa, mindenkinek, aki a trsadalom alaktsban szerepet vllal, lehetsge, s gy felelssge van.
|