gyongytehetsegpont
Kszntnk a Gyngyszem Tehetsgpont honlapjn!
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
OLVASD EL!
 
ENGLISH
 
KPTR
 
HREK/CIKKEK A TEHETSGRL
HREK/CIKKEK A TEHETSGRL : Mi a tehetsg?

Mi a tehetsg?

 

Balogh Lszl: Elmleti kiindulsi pontok tehetsggondoz programokhoz
(A Nemzeti Tehetsgsegt Tancs 2007. janur 5-6-i tancskozshoz)

A XX. szzad utols harmadban egyfell vilgszerte sokasodtak a kutatsok a tehetsg-tmakrben, msfell egyre tbb fejleszt program indult iskolkban, valamint ms tehetsggondoz mhelyekben. Mostanra kialakult egy olyan bzisa az ismereteknek, mdszereknek, amelyek biztos alapot jelentenek a magyarorszgi tehetsggondoz programok tovbbfejlesztshez. Az albbiakban a kutatsokbl a legfontosabbakat emeljk ki, amelyek kiindulsi pontjai lehetnek a hatkony nemzeti tehetsgfejlesztsnek: a tehetsg fogalma, fajti, a fejleszts alapelvei, kritikus pontjai.


 

I. A tehetsg fogalma, fajti

A tehetsget ler terikbl sokfle ltott napvilgot, ma legltalnosabban a Renzulli-fle az elfogadott. Ez a modell ngy sszetevjt emeli ki a tehetsgnek:

  • tlag feletti ltalnos kpessgek,
  • tlagot meghalad specilis kpessgek,
  • kreativits,
  • feladat irnti elktelezettsg.

 Az tlag feletti ltalnos kpessgek kz tartozik pldul a magas szint elvont gondolkods, fejlett anyanyelvi kpessgek, j memria, hatkony informcifeldolgozsi stratgik stb. Ezek szerepe termszetesen ms s ms az egyes specilis tehetsg-terleteken.
  A specilis kpessgek adjk meg a jellegzetessgt a tehetsgnek. Ezekbl sokfle van, a Gardner-fle csoportosts ltalnosan elfogadott. E szerint htfle specilis kpessgcsoport klnthet el: nyelvi, zenei, matematikai-logikai, vizulis-tri, testi-mozgsos, szocilis-interperszonlis, intraperszonlis. Ezek a specilis tehetsgfejlesztshez kiindulsi alapknt szolglnak. A mellkelt Piirto-modell mg differenciltabban jelzi a tehetsg fajtit (1. bra).

bl_01

 A kreativits is tbb elembl pl fel: originalits, flexibilits, fluencia, problmarzkenysg stb. Ez az sszetev is meghatroz a tehetsg funkcionlsban, hiszen a tehetsgre egyebek kztt ppen az jellemz, hogy problmahelyzetekben j megoldsokat tall, s ez kreatv kpessgek nlkl elkpzelhetetlen.
  A feladat irnti elktelezettsg olyan szemlyisg-tnyezket foglal magba, amelyek a magas szint teljestmnyhez az energit biztostjk: rdeklds, versenyszellem, kitarts, emocionlis stabilits stb. A kpessgek brmilyen magas szintre is fejldnek, e httrtnyezk fejlettsge nlkl nincs magas szint teljestmny.
  Tehetsgesnek teht azok tekinthetk, akik kivl adottsgaik – a ngy fenti sszetev tvzeteknt - alapjn magas szint teljestmnyre kpesek az let brmely tevkenysgi terletn.

II. A tehetsg kibontakozsa s fejldse

 Az elzekben lert tehetsg-sszetevket nem kszen kapjuk szletsnk ltal, ezek hosszas fejleszt munka eredmnyeknt formldhatnak. E fejldsi folyamatot s a benne szerepet jtsz legfontosabb tnyezket foglalja ssze a Gagn-fle modell (2. bra). Amint lthat, soktnyezs teht a tehetsg fejlesztsnek folyamata, s a kpessgeken kvl nem kevs elemnek kell megrnie, fejldnie ahhoz, hogy a szunnyad tehetsgbl teljestmnykpes, kibontakozott tehetsg alakuljon ki. Azt a sokak ltal megfogalmazott ttelt is vilgosan mutatja az elz bra, hogy az iskolnak, a pedaggusnak kiemelt szerepe s felelssge van a tehetsgek felkutatsban s kibontakoztatsban.

bl_02

 A fejleszt munknak egyik kritikus pontja, hogy milyen letkorban kezdjk el a specilis tehetsgfejlesztst. Az is gondot okozhat, ha tl korn kezdjk ezt a munkt, de az is, ha elszalasztjuk a szenzitv korszakot a specilis kpessgterleteken. Nehz pontos vlaszt adni a fenti krdsre, hiszen fgg ez magtl a specilis kpessgtl, annak megjelensi idejtl is: pldul a zenei, matematikai, bizonyos mozgsbeli tehetsg stb. mr vodskorban megjelenhetnek. Ezek programszer egyni fejlesztse teht mr ekkor fontos, egszben vve azonban az vodskor „alapoz” korszaknak tekinthet bizonyos rtelemben: elssorban a megfelel rzelmi fejldst kell biztostani a gyerekek szmra azzal, hogy „trdnk” velk, s engedjk ket jtszani. Ebben a korban mg nem szabad „elklnteni” a tehetsgesnek ltsz gyerekeket, ebbl sok problma addhat.
  Az iskolskor termszetesen mr ms lehetsgeket knl, azonban itt is vatosan kell eljrnunk. A kisiskols korban is alapoz munkt vgezhetnk, csak ms rtelemben, mint az vodskorban: elssorban a tehetsg ltalnos kpessgeihez tartoz elemeit (lsd a korbbi felsorolst) kell hatkonyan fejleszteni. Az gynevezett specilis osztlyok koraiak mg ebben az idszakban, hiszen ezekben a kiemelked teljestmny alapja tbbnyire a magas szint ltalnos intellektulis kpessgrendszer, nem pedig a specilis kpessg. Ha felbukkan a tehetsg – pl. matematika, nyelv –, egyni programmal lehet a fejlesztst megoldani.
  A fels tagozat (illetve az ennek megfelel gimnziumi osztlyok) mr szntere lehet a hatkony specilis tehetsgfejlesztsnek. Ez az a kor, amelyben a kutatsok s tapasztalat szerint (12-13 ves kor krl) mr tbbnyire megjelenik a specilis tehetsg. Ketts itt az iskola funkcija: egyrszt a tehetsges gyerekek feldertshez kell folyamatosan mkd, vltozatos - nemcsak az intellektulis szfrban! - programokat biztostani, msrszt – ha megtalltuk a tehetsget – specilis szervezeti formkban kell azt tovbbfejleszteni.
  A kzpiskols kor ad igazn teret a hatkony specilis tehetsgfejlesztshez. Sokfle szervezeti forma alakult ki ehhez az iskolai gyakorlatban: fakultci, tagozatok, specilis osztlyok, mentor-program stb. Ezek mindegyike hatkonyan mkdhet. Fontos azonban, hogy a programok ne legyenek tlzan specilisak. Egyrszt a tehetsg ltalnos kpessgeihez tartoz elemek fejlesztsrl sem szabad megfeledkezni ekkor sem. Msrszt mg ekkor is lehetsget kell biztostani a tanul szmra, hogy rdekldsnek vltozsval, j, magas szint kpessgnek megjelensvel sszhangban tudjon vltoztatni kpzsi menetrendjn. Rugalmas, sokfle kpessgterletet tfog programokra van teht szksg, a lnyeg azonban, hogy a kzpiskols korszak vgre talljuk meg a gyerek igazi rtkeit, s ksztsk el a felsoktatsban a szmra legadekvtabb terleten val sikeres tanulmnyokra.
  A tehetsg kibontakoztatsban a pontot az i-re a felsoktatsban tudjuk feltenni - szles skln rtelmezve ezt a felsfok szakkpzstl a BA-n s MA-n t a PhD-ig.
  Mindezzel termszetesen nem fejezdik be a tehetsg kibontakozsa, meghatroz, hogy a tanulmnyok utn milyenmunkahelyi feltteleket tudunk biztostani a tehetsg teljestmnykpes mkdshez s tovbbfejldshez.

III. A tehetsgfejleszts kritikus pontjai

Amint a tehetsg-sszetevk s a fejldsi folyamat elz bemutatsa mr jelezte, sok buktatja van a tehetsggondozsnak. Ezek kzl most csak a nagyobb, tfog ptkveket vesszk szemgyre, kiemelten a kitntetett szerep iskolai tehetsggondozst:

  • a tehetsg azonostsa, felismerse,
  • a programok clkitzsei,
  • szervezeti formk,
  • gazdagts, dsts,
  • tantestleti munkamegoszts, specilis funkcik,
  • egyttmkds a csalddal.

1. A tehetsg azonostsa, felismerse
  Taln a legkritikusabb pontja ez a tehetsggondoz gyakorlati munknak. Ehhez itt most csak nhny alapelvet foglalunk ssze. Ezek a kvetkezk:

  • Az azonostshoz a korbban bemutatott Renzulli-fle definci ad kapaszkodkat, mind a ngy sszetevre figyelnnk kell.
  • A tesztek segtsget nyjthatnak, de nmagukban nem tvedhetetlenek, gy nem jelenthetnek egyedli megoldst.
  • A szunnyad tehetsg rejtekezik, gyakran ezrt is nehz felismerni.
  • A kpessg s a teljestmny kt klnbz dolog, gyakori az alulteljest tehetsges gyerek.
  • A pedaggus vagy ms fejleszt szakember s a gyerek folyamatos egyttes tevkenysge ad legtbb kapaszkodt a tehetsg felismershez.
  • Minl tbb forrsbl szerznk a gyerekre vonatkoz informcikat gyerek teljestmnyrl, kpessgeirl, annl megbzhatbb az azonosts.

2. A tehetsgfejleszt programok clkitzsei
  Mindenekeltt ismtelten kiemelend, hogy a fejleszts sorn a korbban felsorolt ngy tehetsg-sszetevre egyarnt kell figyelnnk, teht a kpessgek mellett a szemlyisg-tnyezk formlsnak is nagyon fontos szerepet kell kapnia a programokban. E kt firnyon bell tovbbi ngy ltalnosan elfogadott alapelv fogalmazhat meg a clkitzsekre vonatkozan. Fontos a programok tervezsekor a kvetkezkre is figyelni:

  • a tehetsges gyerek ers oldalnak fejlesztse,
  • a tehetsges gyerek gyenge oldalnak fejlesztse (Csaknem minden tehetsges gyereknl van ilyen, s ez akadlyozhatja az ers oldal kibontakozst, pldul alacsony nrtkels, biztonsgrzet hinya, stb.),
  • megfelel „lgkr” megteremtse (kiegyenslyozott trsas kapcsolatok pedaggusokkal , fejleszt szakemberekkel s a trsakkal),
  • szabadids, lazt programok, amelyek biztostjk a feltltdst, pihenst.

3. A tehetsgfejleszts iskolai s iskoln kvli szervezeti formi
  Napjainkban mr gazdag rendszer ll rendelkezsre a szervezeti formk megvlasztshoz. Ezek mindegyike rtkes lehet: termszetesen a clkitzsekkel, a programmal, a tanulk jellemzivel sszhangban kell ezek kzl vlasztani. Fontos, hogy a tanrai s tanrn (iskoln) kvli formkat kapcsoljuk ssze a hatkonysg rdekben. Csak felsorolsszeren a vilgszerte leggyakrabban alkalmazott keretek:

  • tanrai differencils klnfle formi 
    (kiscsoport, nvcsoport, egynre szabott munka stb.),
  • fakultci,
  • specilis osztly,
  • dlutni foglalkozsok (szakkr, blokk, nkpzkr stb.),
  • htvgi programok,
  • nyri kurzusok,
  • mentor-program.

4. Gazdagts, dsts
  Tartalmi szempontbl a legfbb alapelve az iskolai tehetsggondozsnak a gazdagts. Clja alapveten az ismeretek s az elsajttsi folyamat ktelez tananyagon tllp kiszlestse. A f krds itt, hogy mennyisgi vagy minsgi dominancij legyen-e a gazdagts? Passow irnyelvei tmpontul szolglnak a gyakorlati fejleszt munkhoz, s bizonytjk, hogy a minsgi dstsra kell a hangslyt helyezni.

  • Mlysgben trtn gazdagts: ennek sorn tbb lehetsget knlunk a tehetsges gyerekeknek tudsuk s kpessgeik alkalmazsra, mint ltalban a tanulknak.
  • Tempban trtn „gazdagts”: a tehetsges gyerekek ugyanannyi id alatt trsaiknl tbbet kpesek megtanulni, gy gazdagtsuk jszer tartalmak bevonsval is megoldhat.
  • A „tartalmi” gazdagts azt jelenti, hogy a tananyagot a tanulkra rzkenyen kell megszerkeszteni: ki kell hasznlni a tanulk egyedi termszett s szksgleteit, rdekldst, illetve ezeket fejleszteni is kell.
  • A feldolgozsi kpessgek gazdagtsa elssorban a kreatv s kritikus gondolkods fejlesztst jelenti felfedez, illetve interdiszciplinris tevkenysg kzben.
  • Renzulli „Gazdagtsi Trisz Modellje” az elz elveket szervesen tvzve knl tmpontokat a programok ksztshez, klns tekintettel a tehetsges gyerekek rdekldsi krnek feltrsra, valamint szlestsre. Ennek kiemelt szerepet kell kapnia a programokban.

5. Tantestleti munkamegoszts, specilis funkcik
  Mr az elzekbl is kitnik, hogy a tantestlet tagjainak egsz sor specilis feladatot kell megvalstaniuk a kiemelt tehetsggondozsban. Ennek sikeres megvalstshoz jl elklnthetk bizonyos funkcik s tevkenysgkrk (Eyre). A kvetkez munkamegoszts megfelel kereteket biztost:

  • Programvezet (igazgat, igazgathelyettes): ltalnos ttekints, btorts, segts, ellenrzs, a tma napirenden tartsa.
  • Munkakzssg vezetk: tfog programok ksztse, tanrai s tanrn kvli gondozs, folytonossg s elrehalads, forrsanyagok biztostsa, hatkonysg ellenrzse.          
  • Tehetsggondoz koordintor: ssziskolai azonost s ellenrz programok ksztse, rn (iskoln) kvli tevkenysgek koordinlsa, mentor-programok s versenyek irnytsa.
  • Tehetsg-tancsad szakember (erre kpzett pedaggus vagy pszicholgus): problms helyzetekben – elssorban egyni s kiscsoportos formkban – konzultcis keretek kztt segti a tehetsg-program megvalsulst. Hrom f irnya van: tancsads a gyerekeknek, a kzremkd pedaggusoknak s a szlknek.
  • Mentor: olyan szakember, aki kzvetlenl s folyamatosan irnytja egy-egy tehetsges dik fejleszt tevkenysgt.
  • Az egyes tanrok: kzremkds a programok kidolgozsban, tehetsges tanulk azonostsa, egyni szksgletek s rdeklds feldertse, fejlesztse, tanrai s rn kvli gazdagts.

6. Egyttmkds a csalddal
  Mr a korbban bemutatott, fejldsi tnyezket tfog bra is jelezte, hogy a tehetsggondozst sem tudja a szl hatkony kzremkdse nlkl megoldani az iskola. Ezt bizonytja a vilgszerte elfogadott Mnks-modell is (3. bra), amelynek lnyege, hogy hrom krnyezeti tnyez jtszik dnt szerepet a gyerek tehetsgnek kibontakozsban: az iskola, a csald s a trsak.
bl_03
  Fontos teht a szlkkel val folyamatos kapcsolattarts, informcicsere. Az egyttmkds fbb tartalmi szempontjai:

  • clok tisztzsa, egyeztetse, azonos kvetelmnyrendszer kialaktsa,
  • a fejlds kzs rtkelse,
  • pedaggus, ms fejleszt szakember tancsa, mdszertani segtsgnyjtsa,
  • a tanul megismerse,
  • tehetsg, kpessg felismerse,
  • a gyerek rzelmi tmogatsa, elfogads, odafigyels,
  • kzs programok szervezse,
  • plyavlaszts irnytsa.

  A csalddal val egyttmkdsnek sokfle szervezeti formjt kell mkdtetni ahhoz, hogy a kapcsolattarts hatkony legyen: szli rtekezlet, szlk akadmija, egyni konzultci, csaldltogats, tancsads stb. Ezen formk kialaktsban a kezdemnyez szerepet az iskolnak vagy ms fejleszt szervezetnek kell felvllalnia, s ezek sorn az aktulis feladatok, problmk megbeszlse mellett egyfajta „tovbbkpzsben” is kell rszesteni a szlket a korszer tehetsggondozs alapismereteinek, mdszereinek kzvettsvel.



Fggelk (Kllai Gbor ltal elkldtt tanulmnyrszlet):

Mott: „Ha az akadlyozott gyermeknek nem segtnk abban, hogy a kpessgeit kibontakoztassa, az egyni tragdia. Tragdia neki s a csaldjnak. De ha a tehetsges gyermeknek nem segtnk abban, hogy a kpessgeit kibontakoztassa, az mr trsadalmi tragdia.” (Gallagher) (1) a tehetsg potencit, lehetsget, gretet, remnyt, eslyt jelent (2) valamelyik emberi tevkenysgi krben (3) olyan kiemelked teljestmnyre, amely (4) trsadalmilag hasznos s amely (5) megelgedettsggel, rmrzssel, teht sikerlmnnyel jr elrje szmra

1)    A tehetsg eredete s sszetevi
A genetika mai llspontja szerint az rklds hrom f formjrl beszlnk. Az egyik a biolgiai rklds, amikor a szlk tadjk utdaiknak gnjeik s kromoszmik felt. Ez teremti meg az alapjt a rokonok genetikai hasonlsgnak s az individualitsnak. E tudomnyterlet kulcsfogalmai az albbiak:

  • a Mendel - fle monognes rklds (Mendel - szablyok),
  • a Galton - fle polignes rklds,
  • a Galton - fle „s - rksg” - trvny: az n. csaldi kzs gnek genercirl genercira trtn megfelezdse,
  • a Galton - fle „visszatrs az tlaghoz” - szably: a kivteles trsadalmi teljestmnyre kpes emberek gyermekei kevsb j kpessgek, mint apjuk.

A msik a „minta” rkldse, amely az etolgia trgykrbe tartozik, s amely klnsen a korai fejlds sorn, a szlktl, elssorban az anytl ltott s tanult mintk tvtelt, utnzst jelenti. Ez a kt rkldsi forma az lvilgban mindentt megtallhat. Az emberi faj viszont ltrehozta az rklds j, harmadik, emberspecifikus formjt, a szociokulturlis rkldst. A genetika mai alapkplete kt vglet kztt valamifle egyenslyt fejez ki. Hiszen voltak, s taln ma is vannak, akik azt valljk, hogy az letnkben mindent az rklds hatroz meg, mg msok tagadnak minden determincit, s azt mondjk: az ember, szletsekor „res lap”, s hogy mi kerl r, az kizrlag az t r hatsok fggvnye. A modern genetika azt az llspontot kpviseli, hogy az ember kpessge, teljestmnye a gnek ltal meghatrozott adottsg, amelyet dnten befolysolnak a krnyezeti hatsok. A gnek megadjk a „tl - ig” hatrt, de hogy ezen bell ki miv alakul, azt az edukci, azaz a nevels dnti el.

2)    Mi a tehetsg?
Kezdetben a sikeres embereket, gy a legmagasabb rangakat, a legjobb tanulkat, a leggazdagabbakat soroltk ide. Ksbb a klnbz intelligencia - tesztekben a legmagasabb pontszmot elrket vltk a legtehetsgesebbeknek. Jelenleg sokkal bonyolultabbnak tartjuk a tehetsg - talentum eredett, semhogy egyetlen megkzelts alapjn meghatrozhat lenne. Egyszeren, a jzan sz alapjn vgiggondolva a tehetsg fogalmt, t kritriumot rdemes kiemelni: (1) a tehetsg potencit, lehetsget, gretet, remnyt, eslyt jelent (2) valamelyik emberi tevkenysgi krben (3) olyan kiemelked teljestmnyre, amely (4) trsadalmilag hasznos s amely (5) megelgedettsggel, rmrzssel, teht sikerlmnnyel jr elrje szmra. Harsnyi Istvn klasszikus meghatrozsa szerint: „Tehetsgen azt a velnk szletett adottsgokra pl, majd gyakorls, cltudatos fejleszts ltal kibontakozott kpessget rtjk, amely az emberi tevkenysg egy bizonyos vagy tbb terletn az tlagosat messze tlhalad teljestmnyeket tud ltrehozni.” A tehetsg - sszetevk legfontosabb jellemzi Renzulli szerint:

tlag feletti kpessgek:

  • magas szint elvont gondolkods, fogalomalkots, kombincikszsg,
  • j memria s beszdkszsg,
  • kivl matematikai logika, trbeli viszonyok tltsa,
  • specilis kpessgek (pl.: zenei, pszichomotoros stb.),
  • alkalmazkodkpessg, j helyzetben hamar feltallja magt,
  • kritikus, fggetlen gondolkods,
  • gyors, pontos, szelektv informcifeldolgozs,
  • a lnyeges s a lnyegtelen dolgok megklnbztetsnek kpessge.


Kreativits:

  • grdlkeny, rugalmas s eredeti gondolkods,
  • tletgazdagsg, szokatlan feladat - s helyzetmegoldsok,
  • az j, klns, akr irracionlis gondolatok, alkotsok, tevkenysgek irnti fogkonysg,
  • kvncsisg, merszsg, szellemi jtkossg, kockzatvllals,
  • nonkonformizmus,
  • a bizonytalan helyzetek tolerancija, humorrzk.


Motivci ( feladat irnti elktelezettsg):

bl_04


 A Czeizel - fle tehetsgmodell lnyegesen komplexebb ltsmdjval kpletesen ad eligaztst a mai idknek megfelel hatkonysg tehetsggondozs struktrjra nzve. A bels krk – akrcsak Renzullinl – a szemlyisgen belli, egymsra hat, f terleteket jellik. A krket krllel ngyszg pedig azt a szocilis mezt jelli, mely a tehetsg kibontakozst elsdlegesen hatrozza meg. A szocilis mez rszeinek kln-kln is feladatai vannak. gy kiemelten, az iskola s a csald tehetsggondoz mhelyknt is funkcionl, persze csak abban az esetben, ha felkszlt pedaggusok s szlk alkotjk ezeket a mhelyeket. Azonban anlkl, hogy a tehetsggondozs szereplinek specifikus feladatait meghatroznnk, lthatjuk, hogy mindegyik szerepl a trsadalom rsze. Teht ahhoz, hogy mind a kiemelt nevelsi sznterek, mind pedig az egsz trsadalmi krnyezet a tehetsggondozs s tehetsgfejlesztshez megfelel krnyezetet tudjon biztostani, az egsz trsadalom szemllett s „tehetsgviszonyt” erstennk, alaktanunk kell! Abban, hogy a trsadalom a tehetsggondozs szmra elengedhetetlenl szksges krnyezetet biztostsa, mindenkinek, aki a trsadalom alaktsban szerepet vllal, lehetsge, s gy felelssge van.

 
KP
 
ID
 
NAPTR
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
EGYB OLDALAK
 
NZETTSGNK
Induls: 2010-10-24
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!