KOMA PLYZAT- KEREKASZTAL BESZLGETS
„Minden tehetsg kzs vonsa: a kitarts s az akarat”
Kerekasztal-beszlgets a gyztes plyzkkal
Nhny gyztes plyzt arra krtnk, a plyzat kapcsn beszlgessnk mindarrl, ami kinek-kinek a tehetsgrl eszbe jut. A meghvottak hrom plyzatot kpviseltek. Sajtos gondolatokat, felvetseket ksznhetnk annak, hogy a beszlgets hat rsztvevje kzl hrman nem pedaggusok. gy ki-ki a sajt nzpontjbl jelentette meg a tehetsg fogalmt, s rtelmezskben jelents szerepet kaptak a trsadalmi-gazdasgi szempontok. Bartunek Katalin divattervez, Lukcs Jnosn, a Textilipari Mszaki s Tudomnyos Egyeslet ftitkrhelyettese s Mszrosn Duds Lilla, a Jelky Andrs Ruhaipari Szakkzpiskola tanra a Mestersgem cmere: Aranyvarrt cm szakmai plyzatot; Kropog Erzsbet s dr. Molnr Katalin tanrok az ELTE Radnti Mikls Gyakorl Gimnzium iskoln belli specilis tehetsggondoz programjt; mg dr. Herskovits Mria pszicholgus egy kpessgek mrst clz vizsglatsorozatot kpviselt.
|
A KOMA plyzati kirsa kiemelked kpessg gyerekek, fiatalok nevelst, oktatst clz programokat kvnt tmogatni. Milyen gyerekekre, illetve milyen kpessgekre gondoltak, amikor megfogalmaztk a plyzati programjukat?
„Minden tehetsg kzs vonsa: a kitarts s az akarat”
Kerekasztal-beszlgets a gyztes plyzkkal
Nhny gyztes plyzt arra krtnk, a plyzat kapcsn beszlgessnk mindarrl, ami kinek-kinek a tehetsgrl eszbe jut. A meghvottak hrom plyzatot kpviseltek. Sajtos gondolatokat, felvetseket ksznhetnk annak, hogy a beszlgets hat rsztvevje kzl hrman nem pedaggusok. gy ki-ki a sajt nzpontjbl jelentette meg a tehetsg fogalmt, s rtelmezskben jelents szerepet kaptak a trsadalmi-gazdasgi szempontok. Bartunek Katalin divattervez, Lukcs Jnosn, a Textilipari Mszaki s Tudomnyos Egyeslet ftitkrhelyettese s Mszrosn Duds Lilla, a Jelky Andrs Ruhaipari Szakkzpiskola tanra a Mestersgem cmere: Aranyvarrt cm szakmai plyzatot; Kropog Erzsbet s dr. Molnr Katalin tanrok az ELTE Radnti Mikls Gyakorl Gimnzium iskoln belli specilis tehetsggondoz programjt; mg dr. Herskovits Mria pszicholgus egy kpessgek mrst clz vizsglatsorozatot kpviselt.
|
A KOMA plyzati kirsa kiemelked kpessg gyerekek, fiatalok nevelst, oktatst clz programokat kvnt tmogatni. Milyen gyerekekre, illetve milyen kpessgekre gondoltak, amikor megfogalmaztk a plyzati programjukat?
Herskovits Mria: A Magyar Tehetsggondoz Trsasg alelnkeknt rgta foglalkozom a tehetsg fogalmval s a tehetsges gyerekekkel. A KOMA-plyzat egy meglehetsen nagy vizsglati anyag feldolgozshoz adta a keretet. Maga a vizsglat felkrsre kszlt, s a tehetsg egszen keskeny szeletrl szlt: az iskolk megrendelse alapjn nem volt ms dolgom, mint annak bejslsa, hogy a jelentkez gyerekek kzl kik fogjk nagy valsznsggel brni egy nyolcosztlyos gimnzium intellektulis terhelst. Teht amit ennek a plyzatnak a keretben csinltam, az egszen pontosan az iskolai tehetsg mrse1, mikzben magam is gy gondolom, hogy a tehetsg fogalma messze nem azonos az iskolai tehetsggel.
Bartunek Katalin: A tehetsg az n megltsom szerint olyanfajta kombinatv kszsg, olyan komplex kpessg, amely a kreativitshoz szksges. Szoktunk beszlni tehetsges kzgazdszrl, tehetsges mvszrl is, de arrl ritkbban, hogy ugyangy lehet valaki tehetsges mesterember. Ez a fajta gyakorlatias tehetsg egyesti a szakmai tudst, a kreativitst s egy nagyon pragmatikus, letszer szemlletet. A tehetsg fogalma a mi szakmnkon bell a mvszeti megnyilvnulsokhoz – a divattervezshez – kapcsoldik elssorban. Amikor az Aranyvarrt cm plyzatot a ruhaipari szakmunkstanulk szmra elindtottam, az volt a clom, hogy a kreatv iparmvsz-mvsz szakma terletrl elsegtsem a mestersgbeli tehetsget mutat fiatalok bemutatkozst, s a szakmn bell erstsem magnak a mestersgnek a becslett.
Lukcs Jnosn: Ezrt hrom kategriban – hagyomnyrz, nll tervez s varrsmestersg – hirdettk meg a plyzatot, az utbbi keretben a plyzk feladata nem nll tervezs, hanem egy Burda-modell elksztse volt. A textil egyeslet azrt tartja fontosnak az Aranyvarrt plyzatot, mert tagjainkon keresztl jl ismerjk az ipar gondjait, tudjuk, hogy a legnagyobb problma ppen a tehetsges, szakmjuknak elktelezett szakmunksok hinya. Ezzel a plyzattal sikerlt sok gyerekben felkelteni az rdekldst a szakma valamelyik ga irnt.
Kropog Erzsbet: A tehetsgnek meg kell mutatkoznia a gyakorlatban akkor is, ha elssorban intellektulis terleten kiemelked. Mi a Radnti Gimnziumban igyeksznk a gyerekek adottsgaira pteni s gy fejleszteni ket, hogy a megszerzett tuds teljestmnykpes legyen. Ehhez kiindulskppen tisztzni kell, mit is rtnk teljestmnyen. A hazai iskolarendszer abban mri a teljestmnyt, hogy szmokban kifejezve milyen a gyerek bizonytvnya. Kiemelked teljestmnynek pedig a tanulmnyi versenyen elrt eredmnyt tartja, mikzben tudjuk, hogy ezek a versenyek tbbsgkben tudsszintet s nem trgyon belli gondolkodst mrnek. Mi ezzel szemben azt mondjuk, a teljestmnykpes tudst azt jelenti, hogy kpes valamilyen alkotst ltrehozni. Egy ilyen alkots – a mi szakmnkban – csak kzsen kpzelhet el. Minl tbbfle segdtudomny eszkzeit s eredmnyeit vonjuk be az alkotsba, annl gazdagabb lesz az eredmny, s egyttal annl sokoldalbban fejldik a gyermek az alkots folyamatban. Ha egy kis projekt vgn elkszl egy plakt vagy egy falijsg, abban ugyangy benne van a vizulis nevels eredmnye, mint a tartalmban a termszettudomnyos trgyak anyaga. Fontos, hogy tjrhatak legyenek a trgyak. Mi komplexebben igyeksznk felfogni a vilgot, mint ahogyan azt a klnbz tantrgyak keretben szoksos.
Molnr Katalin: A termszettudomnyok fell nzve nagy vltozst hozott a tehetsg fogalmnak rtelmezsben magnak a tudomnyos munknak a megvltozsa. Az egyni teljestmnyek kora ugyanis a tudomnyban – a termszettudomnyokban mindenkppen – lejrt. Ezzel szemben a magyar kzoktats tovbbra is egyniteljestmny-centrikus a tants folyamatban s az rtkelsben egyarnt. Az egyttmkdsi kszsg hinya az iskolbl kikerlve igen gyakran gtat szab annak, hogy tantvnyaink ki tudjk bontakoztatni a tehetsgket, egyszeren azrt, mert nem tudnak szt rteni msokkal. Az elit gimnziumban adottak a tehetsges gyerekek, de ahhoz, hogy a tehetsgk kibontakozst elsegtsk, az egyttmkds irnyba kell fejlesztennk ket, amit a magyar oktatsi keretek egybknt nem biztostanak. Teht a termszettudomnyi tananyag csoportos feldolgozsra vonatkoz programunk elssorban mdszertani, megkzeltsbeli szempontbl szmthat jdonsgnak.
Herskovits Mria: A tehetsggondoz programok vilgszerte gy mkdnek – az elmlt hsz vre vonatkoz ismereteim alapjn –, hogy ppen az egyttmkdst helyezik a kzppontba. Mr nyolc-tz vvel ezeltt, amikor a magyar gyerekek rszt vettek egy skciai tehetsggondoz tborozson, az egyik hazatr tizent ves kislny arrl szmolt be, hogy a klfldi dikok nem voltak nluk „okosabbak” – nagyjbl ugyanazokkal az ismeretekkel rendelkeztek –, de sokkal jobban tudtak vitatkozni, rvelni, egyttmkdni.
Milyen kpessgekbl, kszsgekbl ll ssze a tehetsg, s mi az, amit kifejezetten az iskola tud hozztenni kibontakozshoz, fejldshez?
Herskovits Mria: Egszen ms szempontok dominlnak, ha az iskolai teljestmnyt akarjuk elre jelezni, s msok, ha msfle tehetsgrl beszlnk. A gimnziumi terhelshez – amely a vizsglatom kzppontjban llt – kell absztrakcis kszsg, verblis fogalmakkal val gondolkods, s kellenek olyan munkafaktorok – ilyen az emlkezet s a figyelem –, amelyek nmagukban nem jelentik „a tehetsget”, de ezeknek a funkciknak a megfelel mkdse nlkl j teljestmny nem jn ltre. A mr emltett kreativitst nemcsak azrt nem vettk be a vizsglt faktorok kz, mert elg bizonytalanul mrhet, hanem azrt sem, mert a kreativits meglte a nyolcosztlyos gimnziumi teljestmny szempontjbl szinte kontraindiklt. Teht annak, aki tzves korban nagyon kreatv – hacsak nem egszen kiemelkedek az egyb kpessgei –, nem lesz j a nyolcosztlyos gimnzium, mert msfel jr az agya, s esetleg ppen azt nem lesz hajland teljesteni, amit ott elvrnak. Ha ltalnossgban prbljuk megragadni a tehetsget, az sokkal inkbb megrezhet, mint mrhet. A kisgyermek tehetsgcsrit abban szoktuk megltni, ahogyan krdez, mennyire kvncsi, milyen sszefggsekben prblja ltni a vilgot. Az iskolnak abban van kardinlis szerepe, hogy a meglv kvncsisgot lelltja-e, vagy sikerl munkba fognia.
Kropog Erzsbet: A kicsi azrt krdez, mert rdekldik; problmakzpontan ltja a vilgot. Ahhoz, hogy ezt a kvncsisgot megrizhessk, a felsbb vfolyamokon is fnn kell tartani a problmakzpont tants gyakorlatt. Az egyttmkds msik fontos tnyezje a tanr szerepvllalsa. Mi azrt hasznlunk szmtgpet az nll ismeretszerzs cljra a tanrn – a tanr jelenltben is –, hogy ne a tanr legyen az ismeretek egyetlen forrsa. gy a tanr kontrolllhat, mert mshonnan azonnal informcihoz s ismeretekhez lehet jutni. Ez egyben azt is jelenti, hogy a tanr s a dik kztti aszimmetria sokkal demokratikusabb viszonyba vlt t; ezzel a gyerek egyttal abban is tapasztalatot szerez, hogyan lehet klnbz szintekrl kommuniklni s egyttmkdni. A tanr partneri szerept ersti az az attitdnk is, hogy a gyerekbl indulunk ki: fejldjk, neveldjn, bontsa ki a kpessgeit.
Herskovits Mria: Itt jutottunk el a tehetsg egyik legfontosabb sszetevjhez: ez pedig a motivcis faktor – a gyermek feladat irnti elktelezettsge, a kvncsisg.
Molnr Katalin: ppen a kisebbek nyitottsga miatt kell minl fiatalabb korban elkezdeni foglalkozni a gyerekekkel. Minl hamarabb kerl olyan iskolba, amelyik szinten tartja kvncsisgt, annl kevsb zrdik be. Korbban, amikor mg a jelenlegi 12 vfolyamos iskolnk 8 + 4-es rendszerben mkdtt, sok lezrt gyerek jtt be 14 vesen, akiket nagyon nehz volt megmozgatni s kinyitni. Amita hat- s nyolcosztlyos gimnziumknt mkdnk, nem gy trtnik. Ez nagy elny a rgi iskolaszerkezethez kpest, persze nem old meg mindent; pldul a korai szelekci trsadalmi hatsait sem. Fjlaljuk, hogy nagyon szk az a kr, ahonnan egy elit iskola vlogatja a tanulit, gy a kivlasztds sokban mlik a szli httren. A tehetsges gyerekek nagy rsze egyszeren nem juthat el az elit iskolkba.
Herskovits Mria: Valban ezeknek az iskolknak a tanuli j kpessg, tanulsra jl szocializlt gyerekek, viszonylag homogn trsadalmi krnyezetbl. Mire iskolba kerlnek, mr megtantottk ket teljesteni. Nem a tananyagot tantottk meg nekik otthon, „csupn” gazdag szkinccsel beszlnek, megszoktk, hogy a krdseikre logikus vlaszokat – egyltaln vlaszokat – kapnak, voltak mr sznhzban, mzeumban; megtantottk ket az rtelmisgi ltre egszen kicsi gyerekkorukban, s az elnyket nveli az is, hogy az rdekrvnyest helyzetben lv szleik mindig is tudni fogjk, melyik iskolba adjk ket.
Mit vrnak el a szlk tehetsges gyermekeik fejlesztsben az iskoltl?
Kropog Erzsbet: A mi iskolnkba azrt hozzk a gyereket, hogy miutn lerettsgizett, egyetemista, ksbb pedig rtelmisgi legyen. Ez jl lthat teljestmnybeli elvrs. A szlk egy rsze meg is marad ennl, ms rszknl megjelenik az az igny, amely tnylegesen az iskola funkcija, hogy valamilyen mdon szocializljon is ehhez az letformhoz – mveltsget, nyelvtudst, rtkrendet adjon.
Lukcs Jnosn: Ha az egsz orszg szempontjbl gondolom vgig az oktats szerept, valban fontos, hogy legyen elit, de az is fontos, hogy egszben j legyen az oktatsi rendszer. Egy szakkzpiskoltl mst vrnak a szlk, a krnyezet s a trsadalom is.
Mszrosn Duds Lilla: A szakkpzs jelenleg olyan helyzetben van, hogy egyszeren nem tudunk a szlk szembe nzni. Korbban a szlk szmthattak arra, hogy a gyerek az rettsgivel egytt szakmai vgzettsget kap. Ma mr t-hat v, mire szakmhoz jut, s akkor sem sajttja el olyan mlysgben azt, mint a rgi kpzsben.
A gyerekek szempontjbl pedig nagy baj van a korbban mr emltett motivcis faktorral. Az j oktatsi forma kettvgta a szakmai kpzst, els s msodik vfolyamon egyltaln nem tanthatunk szakmai trgyakat. A hozznk beiratkoz gyerek azt hiszi, hogy ha ruhaipari szakkzpiskolba jelentkezik, majd divattervez lehet. Mindig igyeksznk elmondani, hogy ez tiszteletre mlt elhivatottsg, de sok-sok ltrafokot kell mg addig megmszni, hiszen j divattervez csak az lehet, aki a szakmt is rti, tudja. A hn htott szakmt azonban kt vig teljesen elzrjuk elle. A dikok tizenhat vesen vehetnek elszr tt a kezkbe, gy a szakma tisztessges megtantst sem tudjuk garantlni, a tehetsg fejlesztsre pedig vgkpp nem marad semmi lehetsgnk. Radsul – mire a gyerekek tizenegyedikes korukban eljutnak a szakma tanulsig – gyakran kivsz bellk minden motivci.
Ilyen krlmnyek kztt az Aranyvarrt cm plyzat igazi mentv a ruhaipari iskolk szmra. Ennek kapcsn sikerl megmozgatni a gyerekek fantzijt, teret engedve a vgyaiknak. A plyz gyerekekkel kln foglalkozunk, s ez – ha nem is lehet mindenki gyztes – szakmai fejldsk szempontjbl mindenkppen nagy segtsg. Teht tehetsggondoz tevkenysgnknek kivl keretet s clt ad az Aranyvarrt plyzat.
Bartunek Katalin: Sokszoros energik tudnak megmozdulni, ha van rtelmes cl. Nhny vvel ezeltt mg nagy sz volt bejutni egy ruhaipari szakkzpiskolba, akkoriban ez a szakkpzs elitjnek szmtott. Ennek tudata a dikok szmra olyan motivci volt, amelyre lehetett pteni. Sajnos mra a szakma rtkt vesztette; ruhaipari szakkzpiskolba jrni mr nem siker, hanem sodrds. Egy szrnyaszegett gyerekcsoport kerl oda, amelynek meg kell prblni megmutatni, hogy ennek a szakmnak is vannak rtkei, de ehhez kell motivciknt szolgl clokat kell tallni. Ilyen az Aranyvarrt plyzat. Igyekeztnk minl tbb tmogatt megnyerni, hogy tisztessges djazsra legyen lehetsgnk. A plyadjakat a dikok felkszt tanraikkal megosztva kapjk, mert fontosnak tartottuk, hogy az egyttmkd tanrok rezzk munkjuk megbecslst. A plyzat lte nemcsak az iskolk, de a szakma rdeke is. A plyzat keretben meg szerettk volna mutatni, hogyan tud kapcsoldni a gazdasgi szfra az oktatshoz. Az elmlt vekben bekvetkezett iparvlts s gazdasgi talakuls utn az oktats s a gazdasg kztti hidat tudatosan fel kell pteni. A plyzat egyik funkcija, hogy a szakma kpviselitl az oktats szmra visszajelzst nyjt. Mivel erre korbban nem volt gyakorlat, a megvalsts minden szerepltl hallatlanul sok energit s ldozatot kvetel. A textilipari egyeslet felismerte a kezdemnyezs egsz szakmt rint jelentsgt, mellnk lltak, s ezzel a segtsggel lehetett mozgalomm szlesteni az Aranyvarrt plyzatot. Kapcsolatok, kitarts, risi energia kellett ahhoz, hogy immron t ve letben maradjon ez a kezdemnyezs.
Lukcs Jnosn: Jelenleg a harmadik Aranyvarrt plyzat zajlik. 64 iskolbl 280 munkval jelentkeztek a gyerekek. Egyesletnk valban fontosnak tartja a szakma s az oktats kapcsolatt, hiszen – ha az iparban dolgoz szakmunksoknl szakmai hinyossgokat fedeznk fel – tulajdonkppen az oktats problmival szembeslnk. Trsadalmi szervezetknt a magunk eszkzeivel igyeksznk ptolni a hinyokat: sajt tanfolyamaink keretben indtjuk el a hinyz kpzseket. Rknyszerlnk arra, hogy aktvan figyelemmel ksrjk a kzoktatson belli folyamatokat, mert az iskolabezrsok egyes szakmk ltt fenyegetik, s ennek gazdasgi kvetkezmnyei vannak. ppen most szntettek meg egy belvrosi textilipari technikumot rtkes ingatlana miatt, s ez akr a fon-szv szakma hallt jelenthette volna. Vgl valami maradvnyt sikerlt megrizni gy, hogy aktv kzbenjrsunkkal egy msik iskola rszben befogadta a szakot. Azt a tanulsgot mindenkppen rdemes levonni ebbl, hogy a szakkpzsben nem volna szabad olyan dntseket hozni, amelyeknek nem gondoljk vgig a gazdasgi kvetkezmnyeit.
Bartunek Katalin: Valjban a szakkpzs nem elgti ki sem a csaldok, sem az ipar ignyeit. Igen nagy problma, hogy – miknt itt is elhangzott – a gyerekek elmennek egy iskolba valamilyen elkpzelssel, s ott azutn egszen mst kapnak. Ez slyos kommunikcis problma, ugyanakkor tbb is ennl; hiszen az, amire ezek a jelentkezk vgynak, egyszeren nem ltezik. Magyarorszgon ugyanis ebben a szakmban – s sok ms szakmban – nincs mesterkpzs. Nem tudom, hogyan rteslnek a szakmt vlaszt csaldok arrl a tnyrl, hogy az oktats gyakorlatilag arra kszti fel a tanulkat, hogy egy leten keresztl emberi erforrsknt olyan munkt vgezzenek, mint egy jl belltott automata. S ez sem a hazai, sem a nemzetkzi munkaerpiacon nem elg. A klfldi megrendelk ma mg Magyarorszgra hozzk a nehz, intellektulisan is specilis ismereteket ignyl kisszris munkkat. De ezeket a megrendelseket csak akkor tudjuk megtartani, ha a munkt kell szakrtelemmel vgezzk el. Az Aranyvarrt plyzattal ezrt arra is trekedtem, hogy valahogyan kompenzljam a mesterkpzs hinyt. Azt prbltam megfogalmazni, hogy a szakmnak, a mestersgnek rtke van. Nemcsak az rtk, ha valaki kimagaslan tehetsges s nemzetkzi hr divattervez lesz, hanem annak is van rtke, ha szpen megvarr egy ruht. Ha megtanulja azt, hogyan kell egy szabsmintt egy divatlapbl kivenni, s otthon a csaldjnak tud varrni, mr megrte ngy vet eltlteni az iskolban.
Herskovits Mria: Azrt fontos, amit mondasz, mert az rtk s a tehetsg fogalmt szt kell vlasztani. Sokszor tallkozom azzal a vlemnnyel, hogy ami nem hozhat kapcsolatba a tehetsggel, az automatikusan rtktelennek minsl – mintha a tehetsg ellentte a tehetsgtelensg lenne. Pedig nem errl van sz. Hallatlanul nagy rtk a megbzhat munkavgzs vagy egy mestersg j elsajttsa, s sok minden ms, ami nem tartozik a tehetsg fogalomkrbe. Azt, aki egy Burda-modellt kivlan meg tud csinlni, nem szoktuk tehetsgnek nevezni; j szakembernek, mesternek, kompetensnek mondjuk inkbb.
Molnr Katalin: Ez a mi szakmnkban sincs mskpp. Kiemelked tehetsgekkel mi is nagyon ritkn tallkozunk. Ahhoz, hogy ma valakit intellektulisan kiemelked tehetsgnek lehessen mondani, sokfle adottsg egyttes jelenltre van szksg: pldul nagyszeren kell beszlnie nyelveket, szksge van rendszerezkpessgre, egyfajta matematikai gondolkodsra s gy tovbb.
Kropog Erzsbet: Az rtelmisgi szakmnak is lteznek alapfogsai, amelyek elsajttsa ppgy a teljestmny felttele, mint maga a tuds. Dikjainknak, hogy rtelmisgiv vlhassanak, meg kell tanulniuk, hogyan lehet informcikhoz jutni, mikppen kell azokat vlogatni, fldolgozni. Azt is meg kell tanulniuk, hogyan kell vitatkozni: egy rvkszletet sszelltani, az rveket eladni, msok rveit fogadni; hogyan kell a csoportmunkt megszervezni: a munkt elosztani s az eredmnyeket egyesteni. Ezek olyan technikai fogsok, amelyek nlkl nem kpzelhet el teljestmny.
gy tnik, a klnbz szakmk kpviseli ugyanarrl beszlnek, amikor a divattervezs esetben a mestersgbeli tuds, az rtelmisgi hivatssal kapcsolatban pedig az informcikezels, az egyttmkdsi kszsg jelentsgt emelik ki. rdekes, hogy a tehetsg fejlesztsben is az alapkszsgek megerstst hangslyozzuk...
Bartunek Katalin: Amikor 1985-ben a Fiatal Iparmvszek Stdijnak voltam a szakmai vezetje, az Air France s a Nina Ricci ltal szervezett nemzetkzi divattervezi plyzaton magyar divattervezk is nyertek sztndjat. Egy vig tanulhattak s dolgozhattak a Nina Ricci Divathzban. Kollgannk, Atalay Nra volt az egyik djnyertes plyz, s nagy izgalommal vrtuk, amikor egy hnap utn hazajtt Prizsbl, hogy elmeslje, hogyan is mkdik a Nina Ricci Divathz. Nra a sz szoros rtelmben sszetrve jtt haza, s ktsgbeesve meslte, hogy neki ott nem a divattervezst tantjk. itthon mr sztr tervez volt, iparmvszeti fiskolai vgzettsggel. Ezzel egytt azt kellett tanulnia a Nina Ricci Divathzban, hogy hnyfle t van, hogy a klnbz tpus crnkat a selyemszltl a mszlig hogyan kell befzni, s ezek kzl melyik mire j. s aki reggel nyolc rakor nem lpte t a Nina Ricci Divathz iskoljnak a kszbt, az mr nyolc ra egy perckor nem mehetett be, hrom nap hinyzs utn pedig egyltaln nem mehetett tbb, s vissza kellett fizetnie az iskolnak az sztndjat. Ma Atalay Nra az egyik legismertebb – Nyugat-Eurpban l – magyar divattervez, egy nagy divathz tulajdonosa. Megtanulta a szakmt, megtanult varrni, megtanulta mindazt megbecslni s rtkelni, amirl itt t v alatt mg csak nem is hallott.
Herskovits Mria: A trtnetedbl szmomra az a tanulsg, hogy Nra ksve s kszkdve ugyan, de megtanulta befzni a crnt, s ami ehhez kellett, az minden tehetsg kzs vonsa: a kitarts s az akarat.
Szerkesztette: Fldes Petra
|