LEGNAGYOBB TERMSZETI KINCSNK: A TEHETSG
A XXVII. ltalnos Iskolai Fizikatanri ankton, 2003. jnius 26-n, Keszthelyen elhangzott "A tehetsg s genetika" cm elads szerkesztett vltozata.
LEGNAGYOBB TERMSZETI KINCSNK: A TEHETSG
Czeizel Endre
Genetikai rtalmak Trsadalmi Megelzse Alaptvny
A kivteles kpessg jellegzetessgei
- A ritkasg = kivtelessg
A kiemelked teljestmny az tlagot szmotteven meghalad sikeressg trsadalmi tevkenysget jelent, amely ezrt ritka: kivteles. rdemes elklnteni a fizikai-testi (pl. a sportolk rtkelsekor) s a szellemi kpessgeket, minket most ez utbbi rdekel.
- sszetettsg
Jelenlegi tudsunk szerint ngy szellemi tartomnyt, illetve mentlis faktort (bra) rdemes elklnteni a kzponti idegrendszer mkdsn bell a kivteles szellemi teljestmny rtkelsekor.
Az egyik az ltalnos rtelmessg (htkznapi nevn az okossg, tudomnyosan az intelligencia). A kivteles szellemi teljestmnyek htterben sokig csak ezt gyantottk. ltalban erre is szksg van, mivel "Aki hjval van az rtelemnek, sokat s feleslegesen botorkl" (Kosztolnyi Dezs). Mgis, az elmlt vek kutatsai szerint az igazn jelents szellemi teljestmnyek htterben nem elssorban a magas ltalnos rtelmessg ll, ehhez a msik hrom faktor is nlklzhetetlen.
A specilis szellemi (mentlis) kpessgek a kzponti idegrendszer magasrend funkciinak a megnyilvnulsai. Ezeken bell megklnbztetnk elsdleges specilis mentlis kpessgeket, ilyen pldul a verbalits (beszdkszsg), a trbeli tjkozds, az emlkezet, az szlelsi sebessg, a sztalls gyorsasga, a szmolsi kszsg s az indukci. Htterkben, tbbek kztt, a vizulis (ltsi), auditv (hallsi), taktilis (tapint) s cerebellris (kisagyi) rzkelsi funkcik llnak, amelyekrt jl elklnthet agyi terletek, illetve kzpontok felelsek. Ugyanez rvnyes a msodlagos specilis mentlis kpessgekre is, ahova a muzikalits, a lrai-pota kpessg, a rajzkszsg, sznrzk s egyebek tartoznak. Az ltalnos rtelmessg s specilis szellemi kpessgek jrszt fggetlenek egymstl. gy pldul J.S. Bach egyik gyermeke rtelmi fogyatkos volt, de kitn zenei kpessgnek ksznheten nagyon szpen jtszott az orgonn. Picasst szletsi srlse miatt kezdetben rtelmi fogyatkosnak tartottk (10 ves kora eltt nem tudott rni-olvasni megtanulni), noha egyedlll rajz- s festtehetsge mr tves kora eltt nyilvnvalv vlt.
A kpessgek harmadik tartomnya a kivteles mvszi teljestmny szempontjbl meghatroz, s ez a kreativits. A kreativits a szoksostl eltr (divergens) gondolkodson alapszik, amely az nll vilgltst s a szokatlan megoldsokat, teht az eredetisget biztostja. A kreativits gyakorta trsul klnleges rzkenysggel, fokozott kritikai rzkkel, sszefrhetetlensggel stb., s ezrt sajtos szemlyisggel. A kreativits az alapja a gniuszok legfontosabb kpessgnek, az "j vilg" teremtsnek, vagyis hogy sajtos, egyni, csak rjuk jellemz mveket alkotnak, s ez ltal j utakat kpesek nyitni a tbbi ember szmra.
Vgl a motivci nven sszefoglalt szemlyisgvonsok is szksgesek a meglv adottsgok-kpessgek minl teljesebb valra vltshoz. A motivci fogalma magban foglalja a szorgalmat, az akaratot, a kitartst, a feladat irnti elktelezettsget, a megszllottsgot, a sikervgyat. Tulajdonkppen a motivci jelenti azt az energiatbbletet, amely a feladat kivteles szint megoldshoz kell, s amelyet az rzelmek-emcik szmotteven befolysolnak.
A jelents szellemi teljestmnyre teht az lehet kpes akiben az emltett ngy sszetev: a megfelel ltalnos rtelmessg, valamelyik specilis szellemi kpessg kivtelessge, a kiemelked kreativits s a motivci egybe esik (bra), noha az egyik vagy nhny mentlis faktor klnlegessge is elnys.
- A ktgykersg
A magyar nyelvben sajnos nem mindig tesznek klnbsget az adottsg s a kpessg fogalma kztt. A; adottsg a genetikai (G) lehetsgeket, mg a kpessg (P) a trsadalmi tevkenysgben realizld teljestmnyt jelenti. (A genetikban a megnyilvnul kpessget phenotypusnak mondjuk, ami megmagyarzza a P hasznlatt, amit "produkci"-knt is felfoghatunk). A; adottsgot elssorban a fogantats s a mhen belli fejlds krlmnyei hatrozzk meg: A kpessgben vagyis a P-ben mr a kls hatsok (E = environment javt vagy ppen ront hatsa is benne van. Tmnk szempontjbl ezek kztt a legtgabb rtelm oktats-nevels, vagyis az edukci a legfontosabb, ezrt az E bet a tanultsg kifejezje is lehet. gy vlt a
P= G E
kplet a szellemi kpessgek humngenetikai kifejezdsv. A lnyeg a G s E egyttes szerepe, interakcija. A korbbi vulgrgenetikai s tlz krnyezetelv nzetekkel szemben a tudomnyos kutats ugyanis mindkt tnyez szerept igazolta, mgpedig bonyolult egytthatsban. Az rkldst s a szerzettsget-tanultsgot az angol nyelv szakirodalomban Shakespeare hres szjtkval "nature-nurture" (termszet-nevels) szoks kifejezni. Ma mr nyilvnval, hogy nem egymst kizr, hanem ppen egymst felttelez fogalomprrl van sz.
![bra](http://www.kfki.hu/fszemle/archivum/fsz0311/czeizel0311.jpg)
A tehetsg, talentum, gniusz
Tehetsg alatt az tlagot szmotteven meghalad, teht kivteles adottsgot, potencit, gretet, vagyis a tehetsget rtjk. De ha a tehetsges gyermek a ksbbiekben ezt be is bizonytja, vagyis veleszletett adottsgait valra vltja, akkor mr nem gret ("tehetsg"), hanem kpessgeit bizonyt "valaki". A jelenlegi magyar nyelvben nincsen megfelel sz a megvalsult tehetsgre, legfeljebb azt szoktk mondani: "nagy" mvsz, tuds, llamfrfi. gy Jzsef Attila vagy Bartk Bla sem nevezhet mr tehetsgnek, hanem csakis kpessgeit igazol nagy kltnek s muzsikusnak. J lenne jra hasznlni az erre a fogalomra a reformkorban elfogadott s tall talentum megnevezst. Hiszen az adottsg-kpessg fogalomprja mellett kivteles szintjket a tehetsg-talentum ikerszavak fejezik ki.
Gniusznak nevezzk a klnleges, prjt ritkt szellemi teljestmnyre kpes embereket. (Helyesebb ezt a megnevezst hasznlni a kzkeletbb, de a htkznapi nyelvben mr lejratott zseni helyett.) A sz eredete a grg idkig nylik vissza, amikor gy vltk, hogy a kivteles alkots ltrejttekor az istenek jvoltbl a Gniusz szllt bele a mvszbe, hozzsegtve ezzel a rendkvli teljestmnyhez. A gniuszsgot ebbl kvetkezen kezdetben emberfeletti eredetnek tartottk, amit altmasztott az alkotst gyakorta ksr ihletettsg lzas llapota is. Ksbb veleszletett, teht genetikai okokra vezettk vissza, s e gondolatmenetbl addan a gnek sajtos kombincija, teht a jisten, illetve a szerencse vagy a "sors" dnti el kibl lesz-lehet gniusz.
A 2x4 faktoros talentum-modell
A kivteles szellemi teljestmnyrt felels ngy mentlis faktor mindegyike kt rszre bonthat. A veleszletett adottsgokra, amelyek azutn az ezeket befolysol kls hatsok rvn vlnak kpessgg. A kls hatsok kztt ugyancsak ngy kategria emelhet ki: a csald, az iskola, a kortrscsoportok s az ltalnos trsadalmi krnyezet (elvrsok, lehetsgek, divatok stb., bra). A veleszletett komponens rszesedse, az rkletessg kiszmthat a szellemi kpessgek eredetben, noha arnyuk az egyes mentlis jellegekben eltr. Az ltalnos rtelmessg ltrejttben 50-67%-ra teszik arnyukat (teht a maradk 33-50%-rt a krnyezeti hatsok felelsek). Nhny specilis szellemi kpessg kialakulsban igen jelents az rkletessg rszesedse. Az abszolt halls, ami a zenei tehetsg egyik jelzje lehet, valsznleg 100%-osan rkletesen meghatrozott. A kivteles matematikai s a klti kpessg eredetben is 90% feletti az rkletessg. A kreativits is veleszletett, de fejleszthet vagy ppen elnyomhat adottsgnak tnik. Sajnos a jelenlegi iskolai gyakorlat inkbb korltozza a gyermekek kreativitst, vagyis sok gyermek az iskolarendszerbe trtn belpsekor kreatvabb, mint annak befejezsekor. Vgl a motivci is szertegaz, komplex jelensg, amin bell az jabban EQ (emocionlis quociens) rvidtssel jelzett faktort is szmottev mrtkben rkletesen meghatrozottnak talltk.
Mindezek ismeretben lehet a talentum 2 x 4 faktoros modelljt rtelmezni (bra). Egyrszt mind a ngy mentlis kpessg a genetikai adottsgok (rkletessg) s a krnyezeti hatsok (tanultsg) eredjekppen alakul ki, teht mindegyikkben kln-kln rvnyesl a P = G E sszefggs. Msrszt a kivteles tehetsg veleszletett, fleg genetikai eredet, de megnyilvnulsnak kls felttelei vannak, amit kihv s/vagy serkent krnyezetnek minsthetnk s amelyek vgl is eldntik, hogy mi vlik valra a legnagyobb termszeti kincsbl, az emberi tehetsgbl.
A zeneszerz-gniuszok jellegzetessgei
Elsknt a zeneszerz-gniuszok csaldfaelemzsre vllalkoztam (Czeizel s Batta, 1992). Mintm alapjul a hrom legnagyobbnak tartott zeneszerz-gniusz, J.S. Bach, W.A. Mozart s L. van Beethoven, valamint a hrom legjelentsebb magyar zeneszerz: Liszt Ferenc, Erkel Ferenc s Bartk Bla szolglt. A csaldfik elemzse a kvetkez tanulsgokkal szolglt.
- Frfi dominancia. A kivlasztott hat gniusz mind frfi, de ltalban is jellemznek mondhat, hogy a zeneszerz-gniuszok frfiak. Az okok szertegazak. Elsrend magyarzatknt a trsadalmi krlmnyekre kell hivatkozni: a korbbi vszzadokban kialakult trsadalmi munkamegoszts szerint a nknek a felesg s anyasg szerepe jutott. S az akkortjt szoksos csaldonknti tlagos 11 gyermek mellett nehz is lett volna a bennk meglv kivteles zenei adottsgokat valra vltani. Mgis, nagy ni nekesek, zongoristk, hegedsk, hrfsok stb. azrt a mltban is ismertek, zeneszerz azonban nemigen. gy msodrend okknt a kt nem biolgiai klnbsge is szt rdemel. A frfiak jobbak trbeli tjkozdsban, mivel az emberr vlst kvet ezer vekben vadsztak s harcoltak, ennek sorn pedig e specifikus szellemi adottsguk folyamatos kivlogatdson ment t. A zeneszerzi kpessg pedig - gondoljunk egy szimfnia klnbz szlamainak sszefggsre trben s idben - ilyen trbeli kpessget ignyel, s e genetikai adottsg is hozzjrulhat a zeneszerz-gniuszok frfi dominancijhoz.
- A zeneszerzk-muzsikusok kifejezett csaldi halmozdst mutatnak. A vizsglt hat gniusz csaldfjn ez szembetn, pldul J.S. Bach csaldfjn 63(!) muzsikus szmolhat meg. E csaldokban szinte minden frfi ezt a kldetst-foglalkozst vlasztotta. Ezen tl klnsen hrom jellegzetessg rdemel kiemelst a csaldfaelemzsek alapjn:
- A piramis-modell. Nmi egyszerstssel ltalnos szablynak tnik, hogy - ltalban az apai - nagyaprl kiderlt, j hangja van, illetve muzikalitsa tlagon felli. E nagyapk hasznostottk is ezt a kpessgket kntorknt, zenszknt vagy legalbbis csaldi szrakozsknt. ppen zeneszeretetk miatt fiaikat mr ilyen irnyban is tanttattk, s bellk mr gyakorta professzionlis zenszek vltak. S az gyermekeik - teht az unokk - kzl kerlt ki az rtkelt 6 zeneszerz-gniusz, akik teht a piramis cscst kpviselik e csaldokban. A zeneszerz-gniuszoknak - J.S. Bach s Erkel Ferenc kivtelvel mr alacsony volt a gyermekszmuk (Beethoven gyermektelen is maradt), de gyermekeik ltalban mg zenszek lettek. A kivtelt a kt Bartk-fi jelenti. Liszt Ferenc fia korn meghalt, lnyai kzl a zenei talentum azonban ktsgtelen Cosimban - von Bullow, majd Richard Wagner - felesgben. Az unokk pedig - ha voltak - mr beleolvadtak a npessg tlagos zenei kpessgbe. A kivtelt itt a Wagner-leszrmazottak jelentik, de ht k - Liszt Ferenc s Richard Wagner gnjeinek ksznheten - kivteles helyzetben voltak. A piramis-modell ezrt jellegzetesnek mondhat a nagy zeneszerzk csaldfaelemzsekor tallt csaldi halmozdsra.
- A dominns rklds. A zenei talentumok emltett kifejezett csaldi halmozdsa alapjn a kivteles zeneszerz-adottsgot a kromoszmk valamelyik helyn lv gnek dominns rkldsvel prbltam megmagyarzni. Ilyenkor a zeneszerz-gniusz elsfok frfi rokonaiban, teht desapjukban, fivreikben s fiaikban a muzsikusok 50%-os arnya vrhat. Ezzel szemben ez az desapkban 83%-nak, a fivrekben 50%-nak s a fikban 68%nak bizonyult. A genetikai eredet teht tlsgosan is beigazoldott. A magyarzat szertegaz. Egyrszt a csaldi hasonlsg nemcsak a gnekre, hanem a csaldi minta bevsdsre s a szli hatsokra, gy nevelsre is visszavezethet. Radsul a muzsikus foglalkozs rgen, gy a Bach-csaldban chmestersg volt, ahol a fik privilgiuma s szinte ktelessge volt apjuk foglalkozsnak a kvetse. Msrszt a zeneszerz-gniuszok desanyjnak zenei tehetsge is jelentsen meghaladhatta az tlagost, de ennek valra vltst trsadalmi korltaik s ni kldetsk vllalsa megakadlyozhatta. gy nem kizrt, hogy a zeneszerz-gniuszsgrt a kt dominnsan rkld gn sszetallkozsa lehet a felels. Mindez tovbbi rvet adna a piramis-modell rvnyeslshez. Vgl a gniuszsghoz nem elg szp mveket komponlni, ehhez "j" zenei vilgok megteremtse is szksges. A zeneszerzi specifikus szellemi kpessgrt felels dominns gn mellett ezrt szksg van a kreativitsra, illetve az ezrt felels gnek hatsra is.
- A korai kezdet. A zenei tehetsg a legkorbban megmutatkoz kivteles adottsgok kz sorolhat. Nem vletlen teht, hogy a "csodagyerekek" ltalban muzsikusok voltak. Szegny kis Mozartot (hgval egytt) apja gy cipelte vgig Eurpa uralkod hzainak eladtermeiben, mint a bazri majmot... A korai kezdet a hallsban (hiszen az abszolt halls bizonytottan dominnsan rkld tulajdonsg), a ritmusrzkben (a kis Bartk Bla mg nem tudott beszlni, de a rdiban hallott zenemveket "kidobolta"), s az nekben (a zeneszerzgniuszok tbbsgnek szp hangja is volt) nyilvnul meg. A msodik lpsben az emltett korai kezdet kivteles adottsguk predesztinlja ket a hangszerek virtuz hasznlatra. Csodagyereksgknek ez legfbb alapja utalok csak a kis Liszt Ferencre. Ekkortjt a szlk s/vagy tanraik mr zeneszerzsre is rveszik ket, amelyek azonban inkbb csak koruk uralkod mveinek gyes msolatai. letk harmadik korszakban azutn zeneszerzi kreativitsuk a maguk teljes valjban, eredeti mvek formjban lt testet, de ez mr jval ksbbre - ltalban korai felnttkorukra - esik. Ehhez mr kreativits-gn(ek)re is szksg van, s ennek hinya magyarzza a korbban csodagyereknek tartott fik gyakori eltnst (mint pl. a "kis" karmestert).
- si tulajdonsg. A kzponti idegrendszer klnbz szellemi tulajdonsgokban megnyilvnul funkcii csaknem mindig sok gn hatshoz ktttek. Hogy lehet akkor a kromoszmk felteheten egy helyhez kttt gnpr hatsval megmagyarzni a kivteles zenei tehetsget? Az embernek csak az si, az lvilgban ltalban elfordul tulajdonsgai ktdnek egy-egy gnprhoz. S az nek mint specilis hangads ilyen, hiszen nemcsak a madarak tudnak nekelni, de szinte minden llatfaj kpes valamifle nekhez hasonl hangadsra, elg a kutyk vontsra vagy a szarvasmarhk bgsre utalni. S az emberr vls sorn "seink" bizonyosan tudtak mr nekelni, ritmusos hangokat hallatni s mozogni ("tncolni"), jval korbban, mint beszlni megtanultak volna Ha teht a hallst, neket, ritmust ilyen si jellegnek fogjuk fel - s mindezek kpezik a zeneszerzi gniuszsg egyik alapjt - akkor a csaldfaelemzs sorn tallt jellegzetessg jl megmagyarzhat.
A magyar kltgniuszok rtkelse
Az 1990-es vekben a kivteles mvszi teljestmnyt nyjt magyar kltket rtkeltem. A 16 magyar kltgniusz csaldfaelemzsnek legfbb tanulsgai tz pontban foglalhatk ssze (Czeizel, 2000):
- Frfi dominancia. A kltgniuszok kizrlagos frfi neme valsznleg a nk korbbi trsadalmi htrnyval magyarzhat, mivel a kltnk arnya e szzadban jelentsen nvekedett. Mgis, nem zrhat ki frfi zeneszerzkhz hasonlan - valamifle biolgiai elny a kltgniuszok frfi tlslynak eredetben.
- A legidsebb fi tlslya. E vizsglat vratlan felismerse szerint a 16 kltgniusz kzl 15 a testvre kztt a legidsebb fiknt ntt fel s szocializldott. Tovbbi vizsglatok feladata annak eldntse, hogy ez a vletlen rovsra rhat-e, avagy oki jelentsge van.
- A szlk ellenttes hatsa. Mg az autokratikus nevelsi elveket kvet apk csaknem mindig elleneztk fiuk szokatlan s anyagilag nem gymlcsz plyavlasztst, addig az anyk mindig kltpalnta gyermekk mell lltak. Mindez felerstette a potk desanyjuk irnti szeretett, sajtos klti anyakultuszt eredmnyezve.
- A "hasonl hasonlt vlaszt" elv rvnyeslse hzassgukban. Korbban ez csak a szocilis helyzetre, vallsra s fldrajzi rgira vonatkozott, mg jabban a foglalkozs-rdeklds vlt uralkodv. A 20. szzadban a kltgniuszok kltnket vagy mvszeket vettek felesgl.
- Csaldalaptsuk sikertelensge. E kltgniuszok 52%-nak nem lett gyermeke, s ktharmaduknak kihalt a csaldja a kvetkez generciban.
- Rvid letek. A kltgniuszok tbbsgnek lettartama sokkal rvidebb volt, mint amit genetikai adottsgaik biztostottak. A trsadalmi ellenlls sokuk energijt felrlte, amit gyakorta nsorsrontssal is tetztek. gy lelki egszsgk s betegsgeik alakulsa kln elemzst rdemel, ppen az rtalmas sorsfaktor korltozsa rdekben.
- A gniusz-szolidarits. A sajt, j klti vilgukat megteremt potagniuszoknak gyakran szembeslnik kellett a trsadalmi rtetlensggel, de mg a kortrs kltk s kritikusok ellenszenvvel is. Ez all kivtelt a kortrs gniuszok jelentettek, akik ltalban segtettk ket, illetve tbb esetben a ksbbi kltgniuszok fogadtattk el nagysgukat. A gniuszok eszerint felismertk, hogy a talentum vdelemre szorul, mivel az tlagos emberek nagy tmege gyakorta ellensges a kivteles kpessgekkel szemben.
E specilis szellemi adottsg veleszletett, minden bizonnyal genetikai eredetre utal a kvetkez hrom pont.
- A klti adottsgok korai jelentkezse. Tizenves korban mr minden kltgniusz igazolta kivteles adottsgait, de nhnyukban tehetsgk mr 10 ves koruk eltt megmutatkozott.
- A kls indttats hinya. A kltgniuszok nem a szli irnyts vagy pedaggiai segtsg eredmnyekppen kezdtek verseket rni. St, ezt gyakorta ppen a szli akarat s az iskolai elvrsok ellenre tettk.
- Sporadikus jelentkezs, vagyis a kivteles klti talentumok ritkn mutatnak csaldi halmozdst. A vizsglt kltgniuszok szleiben e kivteles kpessg nem fordult el. A kltgniuszok gyermekeiben nagyon ritkn ugyan megmutatkozott e tehetsg, de nehz a szli minta s nevels hatst a genetikai eredet adottsgoktl elklnteni. Emellett ilyenkor nem zrhat ki a felesg/anya genetikai hatsa sem. A klti talentum testvrekben szlelt ismtldse felveti e specilis szellemi tulajdonsg kivteles megnyilvnulsnak lappang rkldst. Eszerint ez a korn s spontn jelentkez szellemi adottsg valsznleg kt kromoszmahely gnjeire vezethet vissza, amelyek kzl egyik e specilis szellemi adottsgrt felels s lappangva (recesszven) rkldik, mg a msik a specifikus kreativitst biztostja, amely dominns rklds. A kivteles klti adottsgokra egyttes hatsuk teremtheti meg az eslyt, amelyet azutn a krnyezeti felttelek jelentsen befolysolhatnak.
ppen a 6. pont sarkallt arra, hogy 21 nagy magyar klt testi s lelki egszsgnek, valamint betegsgeinek elemzsre vllalkozzam (Czeizel, 2001).
Itt csak sszefoglalom a magyar kltgniuszok krrajznak fbb jellegzetessgeit.
- Cskkent a termkenysgk. A 21 magyar kltgniusz kzl 11-nek nem volt gyermeke s ez az 52%-os arny sokkal magasabb, mint a gyermektelenek npessgen belli 20% krli arnya. Ezen tl a nagy magyar kltkre es tlagos gyermekszm 1,1 s ez legalbb ngyszer kisebb a npessgi tlagnl.
- Testi alkatukra az asztnis tpus jellemz, s csaknem a felk a sovnyak kz tartozott.
- Lelki alkatukban dominl a tlrzkenysg s gyakori a melanklira (a depresszira) val hajlamuk. Jellemz rjuk a hipochondria, amely azonban ltalban nem akadlyozta nrt letmdjukat.
- nrt letmdjuk. Azt alkoholbetegek (amely nluk lnyegben az iszkossgnak felelt meg) arnya krkben tszr magasabb a szoksosnl. A 21 magyar kltgniusz kzl 20 (95%) dohnyzott, amely megint csak 2-3-szorosa a npessgbeli gyakorisgnak. Radsul tbbsgk nagyon ers dohnyosnak is szmtott. A kbtszer-lvezk arnya is szmotteven meghaladta krkben az akkori elfordulst.
- Testi betegsgeik tkrztk a szoksos betegsgspektrumot. E bajaik ugyanakkor nemcsak letket rvidtettk meg, de betegsgeik mveikre is hatssal voltak.
- Lelki bajaik, pontosabban szlssges kedlyk szmotteven gyakoribb a szoksosnl. A vizsglt 21 magyar kltgniusz kzl 20-nl fellelhet a kedlynek valamifle baja, 16 (78%) pedig szlssges kedlyllapot volt. Jellemz a kltgniuszsg s a mnis depresszi II. tpusnak (amely a depresszi dominancijval jr) trsulsa. Utbbi miatt a 21 klt kzl ht (33%) rszeslt krhzi kezelsben (de a mlt szzadban valsznleg msoknak is lett volna erre szksge). Ketten (10%) letk vgn mr kedlybetegnek voltak tekinthetk, s Juhsz Gyula meg Jzsef Attila e bajukbl kifolylag kvettek el ngyilkossgot. A "zseni-rlt" kapcsolat felttelezse idejtmlt, de a kivteles kpessg kltkben a szlssges kedly olyan gyakori, hogy ez szinte a nagy kltk foglalkozsi betegsgnek tekinthet.
- Gyermekeik lelki egszsge. A nagy magyar kltk 18 felnttkort megrt gyermeke kzl 2 (11%) elmebetegsgben szenvedett, amely sokszorosa a szoksos gyakorisgnak. Radsul 5 tovbbi gyermeknl a szemlyisgdeviancia komolyabb foka llott fenn, gy gyermekeik 39%-ban a lelki egszsg a krosba hajlott.
- Gyakoribb a nem termszetes hall. Ketten a harcmezn estek el, ketten ngyilkosok lettek, Radnti a holocaust ldozata, ez a csaknem 25%-os gyakorisg magasabb a szoksosnl.
- A korbban lt magyar kltgniuszok lettartama rvidebb volt a szoksosnl. A 20. szzad msodik felben az abszolt s a vrthoz viszonytott lettartamuk azonban nvekedett.
- A nagy magyar kltk krrajznak rtkelse szerint e kivteles gniuszok veszlyeztetett szemlyisgek. E megllapts biolgiai adottsgaik s trsadalmi kldetsk
1. tblzat
|
A magyar s magyar szlets Nobel-djasok
|
Nv
|
Szlets
|
Hallozs
|
Vgzettsg (foglalkozs)
|
Nobel-dj
|
ve
|
helye
|
ve
|
helye
|
|
tipusa
|
ve
|
Magyar llampolgrok
|
Szent-Gyrgyi Albert
|
1893
|
Budapest
|
1986
|
Woods Hole (USA)
|
Biokmikus
|
orvosi
|
1937
|
Hevesy Gyrgy
|
1885
|
Budapest
|
1966
|
Freiburg (Nmeto.)
|
Kmikus
|
kmiai
|
1943
|
Kertsz Imre
|
1929
|
Budapest
|
-
|
-
|
r
|
irodalmi
|
2002
|
Magyar szletsek
|
Lnrd Flp
|
1862
|
Pozsony
|
1947
|
Messelhausen (Nmeto.)
|
Kmikus
|
fizikai
|
1905
|
Bksy Gyrgy
|
1899
|
Budapest
|
1972
|
Honolulu (USA)
|
kmikus, fizikus
|
orvosi
|
1961
|
Wigner Jen
|
1902
|
Budapest
|
1995
|
Princeton (USA)
|
Vegyszmrnk
|
fizikai
|
1963
|
Gbor Dnes
|
1900
|
Budapest
|
1979
|
London (UK)
|
Elektromrnk
|
fizikai
|
1971
|
Olh Gyrgy
|
1927
|
Budapest
|
-
|
-
|
Kmikus
|
kmiai
|
1994
|
Harsnyi Jnos
|
1920
|
Budapest
|
2000
|
Berkeley(USA)
|
Gygyszersz
|
kzgazdasgi
|
1994
|
alapjn nem is meglepets. A biolgiai-genetikai trvnyszersgek szerint a mrhet jellegek jellemz harang alak (normlis) Gauss-eloszlsn bell a szls "abnormlis" varinsok fokozott veszlyeztetettsgk miatt sokkal inkbb kivlogatdnak. Biolgiai-genetikai szempontbl teht mindenkppen tlagosnak vagy tlag kzelinek j lenni. Hiszen mg a magas vrnyomsakat az agyi rkatasztrfa, az alacsony vrnyomsakat a rossz kzrzet, majd a depresszi fenyegeti. De mg a testsly s testmagassg esetben is rvnyeslnek a kivlogatds szablyai, hiszen a krosan sovnyaknak s kvreknek, valamint a trpknek s az extrm magasaknak fokozott a hallozsuk. E kzismert szablyok tbb-kevsb a szellemi tulajdonsgokra is rvnyesek. Az rtelmi fogyatkosok fokozott esendsge vitathatatlan, a magas intelligencijakra azonban ez mr nem felttlenl rvnyes. k ugyanis azok a nagyon okos emberek, akik mg az egszsgkre is vigyznak, de ez a biolgiai trtnseknek mr tudatos emberi befolysolsa. A gniuszokat azonban kreativitsuk, trsadalmi konfliktusaik s szlssges kedlyk gyakorta teszi hajlamoss az nrtsra is. Kls megprbltatsaik s bels ksztetseik (hiszen k a belsejkben "tzet viv" emberek) teht egyttesen magyarzzk meg korai "elgsket", vagyis biolgiai s trsadalmi veszlyeztetettsgket.
A tudsgniuszok
A tudsgniuszok kivlasztsban a Nobel-dj jelentette a meghatroz ismrvet (Czeizel, 2002). A szlfldet, anyanyelvet s a kulturlis ktdseket tekintve 3 magyar s 6 magyar szlets Nobel-djassal bszklkedhetnk (1. tblzat). Kzlk azonban Kertsz Imre r. A maradk 8 tuds kzl egyedl Lnrd Flp(Phillip von Lenard) magyar szletse vitathat, mivel ugyan a trtnelmi Magyarorszgon, Pozsonyban szletett, ott is jrt magyar iskolba s sokig magyar llampolgr volt, de szlei nmet nemzetisge miatt is nmet anyanyelvnek szmt.
A nyolc tuds mind frfi, Lnrd kivtelvel Budapesten szlettek, mgpedig jmd csaldok gyermekeknt. Nem hagyhat emlts nlkl, hogy kzlk ten zsid szrmazsak voltak. A 4000 ves rs-olvassra alapozott zsid kultra nagy vvmnya a tudsnak s a vagyonnak mint kt legfontosabb trsadalmi rtknek az elfogadsa. E csaldokban ezrt igen nagy slyt helyeztek gyermekeik legmagasabb szint iskolztatsra a legjobb gimnziumokban. S akkor a fasori Evanglikus, Piarista s a Mark utcai Rel Gimnzium Eurpa legjobb tanintzmnyei kz szmtottak. A hazai egyetemek sznvonalt mr nem talltk elgsgesnek, ezrt tbbsgk Eurpa vezet vrosainak vilghr egyetemein fejezte be tanulmnyait. Erre kivteles kpessgeik mellett nyelvtudsuk s szleik anyagi helyzete nyjtott lehetsget. Ugyanakkor gy olyan szemlyes ismeretsgekre is szert tettek, amelyek ksbbi plyafutsukat meghatroztk. Vgzettsgk megszerzse utn szerettek volna itthon dolgozni, de hamarosan kiderlt: nem kapnak kpessgeiknek megfelel munkafeltteleket. gy mindannyian klfldre tvoztak, s a Nobel-djat - az egy Szent-Gyrgyi kivtelvel - mr j, vlasztott hazjukban kaptk meg.
A tudsgniuszsg gykereit kutatva kivteles ltalnos rtelmessgk tnik a meghatroznak. Tbbk ugyan a specilis mentlis kpessgek tern is kivtelesnek szmtott (ilyen Bksy Gyrgy rzkszervi rzkenysge, klnsen tapintsa, Lnrd Flpnek a ksrletekhez szksges mszerek ellltsban val kivteles kszsge, Wigner Jen s Harsnyi Jnos matematika kpessge), de itt valamifle ltalnos jellegzetessg nemigen igazolhat. Termszetesen kreativitsuk is fontosnak tlhet, klnsen Szent-Gyrgyi Albert, Gbor Dnes s Olh Gyrgy munkssgban, de azrt ez alapveten klnbzik a mvszek kreativitstl. k a kreativitsra jellemz "mskpp" (divergens) gondolkodsukat is az rtelem kontrolljnak vetettk al, s ez a mvszekrl csak ritkn mondhat el. Vgl motivcijuk miutn rtalltak letk f kldetsre - is klnlegesnek mondhat. Kutatsaikat nem munknak, hanem lvezettel vgzett szenvedlynek tekintettk.
2. tblzat
|
A Nobel-djasok relatv gyakorisga szlvrosuk szerint
|
Sorrend
|
Vros
|
Lakosainak becslt szma milliban
|
Nobel-djasok
|
Szma
|
%-a
|
1.
|
Bcs
|
1,53
|
11
|
7,2
|
2.
|
Mnchen
|
1,24
|
7
|
5,6
|
3.
|
Wroclaw
|
0,64
|
3
|
4,7
|
4.
|
Frankfurt
|
0,66
|
3
|
4,5
|
5.
|
Hga
|
0,79
|
3
|
4,3
|
6.
|
Budapest
|
2,00
|
8
|
4,0
|
7.
|
Hamburg
|
1,70
|
5
|
2,9
|
8.
|
Prga
|
1,21
|
3
|
2,5
|
9.
|
Koppenhga
|
1,34
|
3
|
2,2
|
10.
|
Berlin
|
3,35
|
7
|
2,1
|
11.
|
New York
|
18,91
|
30
|
2,0
|
12.
|
Stockholm
|
1,53
|
3
|
2,0
|
Kivteles rtelmi kpessgk magnletket is meghatrozta. A 8 tuds kzl Bksy Gyrgy ntlen maradt, a maradk 5 kzl csak Szent-Gyrgyi vlt el - s ez az arny jval alacsonyabb a trsadalmi tlagnl. Gyermekszmuk ltalban elmaradt a kortrsaiktl, de azrt a csaldalaptk kzl egyedl Gbor Dnes maradt gyermektelen. ltalban nem hdoltak az npusztt szenvedlyeknek, egyedl Gbor Dnes szmtott ers dohnyosnak. A mrtktelen italozs nem fordult el krkben, inkbb a hipochondria. Vigyztak egszsgkre, s ennek ksznheten hossz ideig ltek, tbbek kzlk kilencvenes veikben hunytak el.
Magyarorszg Nobel-djas tudsainak ksznheten a vilg lvonalba kerlt (a llekszm alapjn kalkullt relatv gyakorisg szerint Budapest a 6. helyet foglalja el a Nobel-djasok szletsi helynek vilgranglistjn, 2. tblzat). Mgis, amikor egyikket az USA-ban a magyar titok nyitjrl faggattk, halkan azt mondta:"idben kell lelpni…". A magyar nemzet sorsa a jvben nem kis rszt attl fgg, hogy meg tudja-e tartani a gniuszait, e kivteles termszeti-trsadalmi tnemnyeket.
Megjelent knyvek
CZEIZEL E., BATTA GY. (szerk.): A zenei tehetsg gykerei - Arktisz Kiad, Budapest, 1992.
CZEIZEL E.: Sors s Tehetsg- Minerva Kiad, Budapest, 1997.
CZEIZEL E.: Kltk-Gnek-Titkok - Galenus Kiad, Budapest, 2000.
CZEIZEL E.: Aki klt akar lenni, pokolra kell annak menni? - GMR Reklmgynksg, Budapest, 2001.
CZEIZEL E.: Tudsok-Gnek-Dilemmk - Galenus Kiad, Budapest, 2002.
CZEIZEL E.: A magyarsg genetikja - Galenus Kiad, Budapest, 2003.
|