gyongytehetsegpont
Kszntnk a Gyngyszem Tehetsgpont honlapjn!
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
OLVASD EL!
 
ENGLISH
 
KPTR
 
HREK/CIKKEK A TEHETSGRL
HREK/CIKKEK A TEHETSGRL : KOMA PLYZAT- KEREKASZTAL BESZLGETS

KOMA PLYZAT- KEREKASZTAL BESZLGETS

 

„Minden tehetsg kzs vonsa: a kitarts s az akarat”

Kerekasztal-beszlgets a gyztes plyzkkal

Nhny gyztes plyzt arra krtnk, a plyzat kapcsn beszlgessnk mindarrl, ami kinek-kinek a tehetsgrl eszbe jut. A meghvottak hrom plyzatot kpviseltek. Sajtos gondolatokat, felvetseket ksznhetnk annak, hogy a beszlgets hat rsztvevje kzl hrman nem pedaggusok. gy ki-ki a sajt nzpontjbl jelentette meg a tehetsg fogalmt, s rtelmezskben jelents szerepet kaptak a trsadalmi-gazdasgi szempontok. Bartunek Katalin divattervez, Lukcs Jnosn, a Textilipari Mszaki s Tudomnyos Egyeslet ftitkrhelyettese s Mszrosn Duds Lilla, a Jelky Andrs Ruhaipari Szakkzpiskola tanra a Mestersgem cmere: Aranyvarrt cm szakmai plyzatot; Kropog Erzsbet s dr. Molnr Katalin tanrok az ELTE Radnti Mikls Gyakorl Gimnzium iskoln belli specilis tehetsggondoz programjt; mg dr. Herskovits Mria pszicholgus egy kpessgek mrst clz vizsglatsorozatot kpviselt.


 

A KOMA plyzati kirsa kiemelked kpessg gyerekek, fiatalok nevelst, oktatst clz programokat kvnt tmogatni. Milyen gyerekekre, illetve milyen kpessgekre gondoltak, amikor megfogalmaztk a plyzati programjukat?

 

„Minden tehetsg kzs vonsa: a kitarts s az akarat”

Kerekasztal-beszlgets a gyztes plyzkkal

Nhny gyztes plyzt arra krtnk, a plyzat kapcsn beszlgessnk mindarrl, ami kinek-kinek a tehetsgrl eszbe jut. A meghvottak hrom plyzatot kpviseltek. Sajtos gondolatokat, felvetseket ksznhetnk annak, hogy a beszlgets hat rsztvevje kzl hrman nem pedaggusok. gy ki-ki a sajt nzpontjbl jelentette meg a tehetsg fogalmt, s rtelmezskben jelents szerepet kaptak a trsadalmi-gazdasgi szempontok. Bartunek Katalin divattervez, Lukcs Jnosn, a Textilipari Mszaki s Tudomnyos Egyeslet ftitkrhelyettese s Mszrosn Duds Lilla, a Jelky Andrs Ruhaipari Szakkzpiskola tanra a Mestersgem cmere: Aranyvarrt cm szakmai plyzatot; Kropog Erzsbet s dr. Molnr Katalin tanrok az ELTE Radnti Mikls Gyakorl Gimnzium iskoln belli specilis tehetsggondoz programjt; mg dr. Herskovits Mria pszicholgus egy kpessgek mrst clz vizsglatsorozatot kpviselt.


 

A KOMA plyzati kirsa kiemelked kpessg gyerekek, fiatalok nevelst, oktatst clz programokat kvnt tmogatni. Milyen gyerekekre, illetve milyen kpessgekre gondoltak, amikor megfogalmaztk a plyzati programjukat?

 

Herskovits Mria: A Magyar Tehetsggondoz Trsasg alelnkeknt rgta foglalkozom a tehetsg fogalmval s a tehetsges gyerekekkel. A KOMA-plyzat egy meglehetsen nagy vizsglati anyag feldolgozshoz adta a keretet. Maga a vizsglat felkrsre kszlt, s a tehetsg egszen keskeny szeletrl szlt: az iskolk megrendelse alapjn nem volt ms dolgom, mint annak bejslsa, hogy a jelentkez gyerekek kzl kik fogjk nagy valsznsggel brni egy nyolcosztlyos gimnzium intellektulis terhelst. Teht amit ennek a plyzatnak a keretben csinltam, az egszen pontosan az iskolai tehetsg mrse1, mikzben magam is gy gondolom, hogy a tehetsg fogalma messze nem azonos az iskolai tehetsggel.

Bartunek Katalin: A tehetsg az n megltsom szerint olyanfajta kombinatv kszsg, olyan komplex kpessg, amely a kreativitshoz szksges. Szoktunk beszlni tehetsges kzgazdszrl, tehetsges mvszrl is, de arrl ritkbban, hogy ugyangy lehet valaki tehetsges mesterember. Ez a fajta gyakorlatias tehetsg egyesti a szakmai tudst, a kreativitst s egy nagyon pragmatikus, letszer szemlletet. A tehetsg fogalma a mi szakmnkon bell a mvszeti megnyilvnulsokhoz – a divattervezshez – kapcsoldik elssorban. Amikor az Aranyvarrt cm plyzatot a ruhaipari szakmunkstanulk szmra elindtottam, az volt a clom, hogy a kreatv iparmvsz-mvsz szakma terletrl elsegtsem a mestersgbeli tehetsget mutat fiatalok bemutatkozst, s a szakmn bell erstsem magnak a mestersgnek a becslett.

Lukcs Jnosn: Ezrt hrom kategriban – hagyomnyrz, nll tervez s varrsmestersg – hirdettk meg a plyzatot, az utbbi keretben a plyzk feladata nem nll tervezs, hanem egy Burda-modell elksztse volt. A textil egyeslet azrt tartja fontosnak az Aranyvarrt plyzatot, mert tagjainkon keresztl jl ismerjk az ipar gondjait, tudjuk, hogy a legnagyobb problma ppen a tehetsges, szakmjuknak elktelezett szakmunksok hinya. Ezzel a plyzattal sikerlt sok gyerekben felkelteni az rdekldst a szakma valamelyik ga irnt.

Kropog Erzsbet: A tehetsgnek meg kell mutatkoznia a gyakorlatban akkor is, ha elssorban intellektulis terleten kiemelked. Mi a Radnti Gimnziumban igyeksznk a gyerekek adottsgaira pteni s gy fejleszteni ket, hogy a megszerzett tuds teljestmnykpes legyen. Ehhez kiindulskppen tisztzni kell, mit is rtnk teljestmnyen. A hazai iskolarendszer abban mri a teljestmnyt, hogy szmokban kifejezve milyen a gyerek bizonytvnya. Kiemelked teljestmnynek pedig a tanulmnyi versenyen elrt eredmnyt tartja, mikzben tudjuk, hogy ezek a versenyek tbbsgkben tudsszintet s nem trgyon belli gondolkodst mrnek. Mi ezzel szemben azt mondjuk, a teljestmnykpes tudst azt jelenti, hogy kpes valamilyen alkotst ltrehozni. Egy ilyen alkots – a mi szakmnkban – csak kzsen kpzelhet el. Minl tbbfle segdtudomny eszkzeit s eredmnyeit vonjuk be az alkotsba, annl gazdagabb lesz az eredmny, s egyttal annl sokoldalbban fejldik a gyermek az alkots folyamatban. Ha egy kis projekt vgn elkszl egy plakt vagy egy falijsg, abban ugyangy benne van a vizulis nevels eredmnye, mint a tartalmban a termszettudomnyos trgyak anyaga. Fontos, hogy tjrhatak legyenek a trgyak. Mi komplexebben igyeksznk felfogni a vilgot, mint ahogyan azt a klnbz tantrgyak keretben szoksos.

Molnr Katalin: A termszettudomnyok fell nzve nagy vltozst hozott a tehetsg fogalmnak rtelmezsben magnak a tudomnyos munknak a megvltozsa. Az egyni teljestmnyek kora ugyanis a tudomnyban – a termszettudomnyokban mindenkppen – lejrt. Ezzel szemben a magyar kzoktats tovbbra is egyniteljestmny-centrikus a tants folyamatban s az rtkelsben egyarnt. Az egyttmkdsi kszsg hinya az iskolbl kikerlve igen gyakran gtat szab annak, hogy tantvnyaink ki tudjk bontakoztatni a tehetsgket, egyszeren azrt, mert nem tudnak szt rteni msokkal. Az elit gimnziumban adottak a tehetsges gyerekek, de ahhoz, hogy a tehetsgk kibontakozst elsegtsk, az egyttmkds irnyba kell fejlesztennk ket, amit a magyar oktatsi keretek egybknt nem biztostanak. Teht a termszettudomnyi tananyag csoportos feldolgozsra vonatkoz programunk elssorban mdszertani, megkzeltsbeli szempontbl szmthat jdonsgnak.

Herskovits Mria: A tehetsggondoz programok vilgszerte gy mkdnek – az elmlt hsz vre vonatkoz ismereteim alapjn –, hogy ppen az egyttmkdst helyezik a kzppontba. Mr nyolc-tz vvel ezeltt, amikor a magyar gyerekek rszt vettek egy skciai tehetsggondoz tborozson, az egyik hazatr tizent ves kislny arrl szmolt be, hogy a klfldi dikok nem voltak nluk „okosabbak” – nagyjbl ugyanazokkal az ismeretekkel rendelkeztek –, de sokkal jobban tudtak vitatkozni, rvelni, egyttmkdni.

Milyen kpessgekbl, kszsgekbl ll ssze a tehetsg, s mi az, amit kifejezetten az iskola tud hozztenni kibontakozshoz, fejldshez?

Herskovits Mria: Egszen ms szempontok dominlnak, ha az iskolai teljestmnyt akarjuk elre jelezni, s msok, ha msfle tehetsgrl beszlnk. A gimnziumi terhelshez – amely a vizsglatom kzppontjban llt – kell absztrakcis kszsg, verblis fogalmakkal val gondolkods, s kellenek olyan munkafaktorok – ilyen az emlkezet s a figyelem –, amelyek nmagukban nem jelentik „a tehetsget”, de ezeknek a funkciknak a megfelel mkdse nlkl j teljestmny nem jn ltre. A mr emltett kreativitst nemcsak azrt nem vettk be a vizsglt faktorok kz, mert elg bizonytalanul mrhet, hanem azrt sem, mert a kreativits meglte a nyolcosztlyos gimnziumi teljestmny szempontjbl szinte kontraindiklt. Teht annak, aki tzves korban nagyon kreatv – hacsak nem egszen kiemelkedek az egyb kpessgei –, nem lesz j a nyolcosztlyos gimnzium, mert msfel jr az agya, s esetleg ppen azt nem lesz hajland teljesteni, amit ott elvrnak. Ha ltalnossgban prbljuk megragadni a tehetsget, az sokkal inkbb megrezhet, mint mrhet. A kisgyermek tehetsgcsrit abban szoktuk megltni, ahogyan krdez, mennyire kvncsi, milyen sszefggsekben prblja ltni a vilgot. Az iskolnak abban van kardinlis szerepe, hogy a meglv kvncsisgot lelltja-e, vagy sikerl munkba fognia.

Kropog Erzsbet: A kicsi azrt krdez, mert rdekldik; problmakzpontan ltja a vilgot. Ahhoz, hogy ezt a kvncsisgot megrizhessk, a felsbb vfolyamokon is fnn kell tartani a problmakzpont tants gyakorlatt. Az egyttmkds msik fontos tnyezje a tanr szerepvllalsa. Mi azrt hasznlunk szmtgpet az nll ismeretszerzs cljra a tanrn – a tanr jelenltben is –, hogy ne a tanr legyen az ismeretek egyetlen forrsa. gy a tanr kontrolllhat, mert mshonnan azonnal informcihoz s ismeretekhez lehet jutni. Ez egyben azt is jelenti, hogy a tanr s a dik kztti aszimmetria sokkal demokratikusabb viszonyba vlt t; ezzel a gyerek egyttal abban is tapasztalatot szerez, hogyan lehet klnbz szintekrl kommuniklni s egyttmkdni. A tanr partneri szerept ersti az az attitdnk is, hogy a gyerekbl indulunk ki: fejldjk, neveldjn, bontsa ki a kpessgeit.

Herskovits Mria: Itt jutottunk el a tehetsg egyik legfontosabb sszetevjhez: ez pedig a motivcis faktor – a gyermek feladat irnti elktelezettsge, a kvncsisg.

Molnr Katalin: ppen a kisebbek nyitottsga miatt kell minl fiatalabb korban elkezdeni foglalkozni a gyerekekkel. Minl hamarabb kerl olyan iskolba, amelyik szinten tartja kvncsisgt, annl kevsb zrdik be. Korbban, amikor mg a jelenlegi 12 vfolyamos iskolnk 8 + 4-es rendszerben mkdtt, sok lezrt gyerek jtt be 14 vesen, akiket nagyon nehz volt megmozgatni s kinyitni. Amita hat- s nyolcosztlyos gimnziumknt mkdnk, nem gy trtnik. Ez nagy elny a rgi iskolaszerkezethez kpest, persze nem old meg mindent; pldul a korai szelekci trsadalmi hatsait sem. Fjlaljuk, hogy nagyon szk az a kr, ahonnan egy elit iskola vlogatja a tanulit, gy a kivlasztds sokban mlik a szli httren. A tehetsges gyerekek nagy rsze egyszeren nem juthat el az elit iskolkba.

Herskovits Mria: Valban ezeknek az iskolknak a tanuli j kpessg, tanulsra jl szocializlt gyerekek, viszonylag homogn trsadalmi krnyezetbl. Mire iskolba kerlnek, mr megtantottk ket teljesteni. Nem a tananyagot tantottk meg nekik otthon, „csupn” gazdag szkinccsel beszlnek, megszoktk, hogy a krdseikre logikus vlaszokat – egyltaln vlaszokat – kapnak, voltak mr sznhzban, mzeumban; megtantottk ket az rtelmisgi ltre egszen kicsi gyerekkorukban, s az elnyket nveli az is, hogy az rdekrvnyest helyzetben lv szleik mindig is tudni fogjk, melyik iskolba adjk ket.

Mit vrnak el a szlk tehetsges gyermekeik fejlesztsben az iskoltl?

Kropog Erzsbet: A mi iskolnkba azrt hozzk a gyereket, hogy miutn lerettsgizett, egyetemista, ksbb pedig rtelmisgi legyen. Ez jl lthat teljestmnybeli elvrs. A szlk egy rsze meg is marad ennl, ms rszknl megjelenik az az igny, amely tnylegesen az iskola funkcija, hogy valamilyen mdon szocializljon is ehhez az letformhoz – mveltsget, nyelvtudst, rtkrendet adjon.

Lukcs Jnosn: Ha az egsz orszg szempontjbl gondolom vgig az oktats szerept, valban fontos, hogy legyen elit, de az is fontos, hogy egszben j legyen az oktatsi rendszer. Egy szakkzpiskoltl mst vrnak a szlk, a krnyezet s a trsadalom is.

Mszrosn Duds Lilla: A szakkpzs jelenleg olyan helyzetben van, hogy egyszeren nem tudunk a szlk szembe nzni. Korbban a szlk szmthattak arra, hogy a gyerek az rettsgivel egytt szakmai vgzettsget kap. Ma mr t-hat v, mire szakmhoz jut, s akkor sem sajttja el olyan mlysgben azt, mint a rgi kpzsben.

A gyerekek szempontjbl pedig nagy baj van a korbban mr emltett motivcis faktorral. Az j oktatsi forma kettvgta a szakmai kpzst, els s msodik vfolyamon egyltaln nem tanthatunk szakmai trgyakat. A hozznk beiratkoz gyerek azt hiszi, hogy ha ruhaipari szakkzpiskolba jelentkezik, majd divattervez lehet. Mindig igyeksznk elmondani, hogy ez tiszteletre mlt elhivatottsg, de sok-sok ltrafokot kell mg addig megmszni, hiszen j divattervez csak az lehet, aki a szakmt is rti, tudja. A hn htott szakmt azonban kt vig teljesen elzrjuk elle. A dikok tizenhat vesen vehetnek elszr tt a kezkbe, gy a szakma tisztessges megtantst sem tudjuk garantlni, a tehetsg fejlesztsre pedig vgkpp nem marad semmi lehetsgnk. Radsul – mire a gyerekek tizenegyedikes korukban eljutnak a szakma tanulsig – gyakran kivsz bellk minden motivci.

Ilyen krlmnyek kztt az Aranyvarrt cm plyzat igazi mentv a ruhaipari iskolk szmra. Ennek kapcsn sikerl megmozgatni a gyerekek fantzijt, teret engedve a vgyaiknak. A plyz gyerekekkel kln foglalkozunk, s ez – ha nem is lehet mindenki gyztes – szakmai fejldsk szempontjbl mindenkppen nagy segtsg. Teht tehetsggondoz tevkenysgnknek kivl keretet s clt ad az Aranyvarrt plyzat.

Bartunek Katalin: Sokszoros energik tudnak megmozdulni, ha van rtelmes cl. Nhny vvel ezeltt mg nagy sz volt bejutni egy ruhaipari szakkzpiskolba, akkoriban ez a szakkpzs elitjnek szmtott. Ennek tudata a dikok szmra olyan motivci volt, amelyre lehetett pteni. Sajnos mra a szakma rtkt vesztette; ruhaipari szakkzpiskolba jrni mr nem siker, hanem sodrds. Egy szrnyaszegett gyerekcsoport kerl oda, amelynek meg kell prblni megmutatni, hogy ennek a szakmnak is vannak rtkei, de ehhez kell motivciknt szolgl clokat kell tallni. Ilyen az Aranyvarrt plyzat. Igyekeztnk minl tbb tmogatt megnyerni, hogy tisztessges djazsra legyen lehetsgnk. A plyadjakat a dikok felkszt tanraikkal megosztva kapjk, mert fontosnak tartottuk, hogy az egyttmkd tanrok rezzk munkjuk megbecslst. A plyzat lte nemcsak az iskolk, de a szakma rdeke is. A plyzat keretben meg szerettk volna mutatni, hogyan tud kapcsoldni a gazdasgi szfra az oktatshoz. Az elmlt vekben bekvetkezett iparvlts s gazdasgi talakuls utn az oktats s a gazdasg kztti hidat tudatosan fel kell pteni. A plyzat egyik funkcija, hogy a szakma kpviselitl az oktats szmra visszajelzst nyjt. Mivel erre korbban nem volt gyakorlat, a megvalsts minden szerepltl hallatlanul sok energit s ldozatot kvetel. A textilipari egyeslet felismerte a kezdemnyezs egsz szakmt rint jelentsgt, mellnk lltak, s ezzel a segtsggel lehetett mozgalomm szlesteni az Aranyvarrt plyzatot. Kapcsolatok, kitarts, risi energia kellett ahhoz, hogy immron t ve letben maradjon ez a kezdemnyezs.

Lukcs Jnosn: Jelenleg a harmadik Aranyvarrt plyzat zajlik. 64 iskolbl 280 munkval jelentkeztek a gyerekek. Egyesletnk valban fontosnak tartja a szakma s az oktats kapcsolatt, hiszen – ha az iparban dolgoz szakmunksoknl szakmai hinyossgokat fedeznk fel – tulajdonkppen az oktats problmival szembeslnk. Trsadalmi szervezetknt a magunk eszkzeivel igyeksznk ptolni a hinyokat: sajt tanfolyamaink keretben indtjuk el a hinyz kpzseket. Rknyszerlnk arra, hogy aktvan figyelemmel ksrjk a kzoktatson belli folyamatokat, mert az iskolabezrsok egyes szakmk ltt fenyegetik, s ennek gazdasgi kvetkezmnyei vannak. ppen most szntettek meg egy belvrosi textilipari technikumot rtkes ingatlana miatt, s ez akr a fon-szv szakma hallt jelenthette volna. Vgl valami maradvnyt sikerlt megrizni gy, hogy aktv kzbenjrsunkkal egy msik iskola rszben befogadta a szakot. Azt a tanulsgot mindenkppen rdemes levonni ebbl, hogy a szakkpzsben nem volna szabad olyan dntseket hozni, amelyeknek nem gondoljk vgig a gazdasgi kvetkezmnyeit.

Bartunek Katalin: Valjban a szakkpzs nem elgti ki sem a csaldok, sem az ipar ignyeit. Igen nagy problma, hogy – miknt itt is elhangzott – a gyerekek elmennek egy iskolba valamilyen elkpzelssel, s ott azutn egszen mst kapnak. Ez slyos kommunikcis problma, ugyanakkor tbb is ennl; hiszen az, amire ezek a jelentkezk vgynak, egyszeren nem ltezik. Magyarorszgon ugyanis ebben a szakmban – s sok ms szakmban – nincs mesterkpzs. Nem tudom, hogyan rteslnek a szakmt vlaszt csaldok arrl a tnyrl, hogy az oktats gyakorlatilag arra kszti fel a tanulkat, hogy egy leten keresztl emberi erforrsknt olyan munkt vgezzenek, mint egy jl belltott automata. S ez sem a hazai, sem a nemzetkzi munkaerpiacon nem elg. A klfldi megrendelk ma mg Magyarorszgra hozzk a nehz, intellektulisan is specilis ismereteket ignyl kisszris munkkat. De ezeket a megrendelseket csak akkor tudjuk megtartani, ha a munkt kell szakrtelemmel vgezzk el. Az Aranyvarrt plyzattal ezrt arra is trekedtem, hogy valahogyan kompenzljam a mesterkpzs hinyt. Azt prbltam megfogalmazni, hogy a szakmnak, a mestersgnek rtke van. Nemcsak az rtk, ha valaki kimagaslan tehetsges s nemzetkzi hr divattervez lesz, hanem annak is van rtke, ha szpen megvarr egy ruht. Ha megtanulja azt, hogyan kell egy szabsmintt egy divatlapbl kivenni, s otthon a csaldjnak tud varrni, mr megrte ngy vet eltlteni az iskolban.

Herskovits Mria: Azrt fontos, amit mondasz, mert az rtk s a tehetsg fogalmt szt kell vlasztani. Sokszor tallkozom azzal a vlemnnyel, hogy ami nem hozhat kapcsolatba a tehetsggel, az automatikusan rtktelennek minsl – mintha a tehetsg ellentte a tehetsgtelensg lenne. Pedig nem errl van sz. Hallatlanul nagy rtk a megbzhat munkavgzs vagy egy mestersg j elsajttsa, s sok minden ms, ami nem tartozik a tehetsg fogalomkrbe. Azt, aki egy Burda-modellt kivlan meg tud csinlni, nem szoktuk tehetsgnek nevezni; j szakembernek, mesternek, kompetensnek mondjuk inkbb.

Molnr Katalin: Ez a mi szakmnkban sincs mskpp. Kiemelked tehetsgekkel mi is nagyon ritkn tallkozunk. Ahhoz, hogy ma valakit intellektulisan kiemelked tehetsgnek lehessen mondani, sokfle adottsg egyttes jelenltre van szksg: pldul nagyszeren kell beszlnie nyelveket, szksge van rendszerezkpessgre, egyfajta matematikai gondolkodsra s gy tovbb.

Kropog Erzsbet: Az rtelmisgi szakmnak is lteznek alapfogsai, amelyek elsajttsa ppgy a teljestmny felttele, mint maga a tuds. Dikjainknak, hogy rtelmisgiv vlhassanak, meg kell tanulniuk, hogyan lehet informcikhoz jutni, mikppen kell azokat vlogatni, fldolgozni. Azt is meg kell tanulniuk, hogyan kell vitatkozni: egy rvkszletet sszelltani, az rveket eladni, msok rveit fogadni; hogyan kell a csoportmunkt megszervezni: a munkt elosztani s az eredmnyeket egyesteni. Ezek olyan technikai fogsok, amelyek nlkl nem kpzelhet el teljestmny.

gy tnik, a klnbz szakmk kpviseli ugyanarrl beszlnek, amikor a divattervezs esetben a mestersgbeli tuds, az rtelmisgi hivatssal kapcsolatban pedig az informcikezels, az egyttmkdsi kszsg jelentsgt emelik ki. rdekes, hogy a tehetsg fejlesztsben is az alapkszsgek megerstst hangslyozzuk...

Bartunek Katalin: Amikor 1985-ben a Fiatal Iparmvszek Stdijnak voltam a szakmai vezetje, az Air France s a Nina Ricci ltal szervezett nemzetkzi divattervezi plyzaton magyar divattervezk is nyertek sztndjat. Egy vig tanulhattak s dolgozhattak a Nina Ricci Divathzban. Kollgannk, Atalay Nra volt az egyik djnyertes plyz, s nagy izgalommal vrtuk, amikor egy hnap utn hazajtt Prizsbl, hogy elmeslje, hogyan is mkdik a Nina Ricci Divathz. Nra a sz szoros rtelmben sszetrve jtt haza, s ktsgbeesve meslte, hogy neki ott nem a divattervezst tantjk. itthon mr sztr tervez volt, iparmvszeti fiskolai vgzettsggel. Ezzel egytt azt kellett tanulnia a Nina Ricci Divathzban, hogy hnyfle t van, hogy a klnbz tpus crnkat a selyemszltl a mszlig hogyan kell befzni, s ezek kzl melyik mire j. s aki reggel nyolc rakor nem lpte t a Nina Ricci Divathz iskoljnak a kszbt, az mr nyolc ra egy perckor nem mehetett be, hrom nap hinyzs utn pedig egyltaln nem mehetett tbb, s vissza kellett fizetnie az iskolnak az sztndjat. Ma Atalay Nra az egyik legismertebb – Nyugat-Eurpban l – magyar divattervez, egy nagy divathz tulajdonosa. Megtanulta a szakmt, megtanult varrni, megtanulta mindazt megbecslni s rtkelni, amirl itt t v alatt mg csak nem is hallott.

Herskovits Mria: A trtnetedbl szmomra az a tanulsg, hogy Nra ksve s kszkdve ugyan, de megtanulta befzni a crnt, s ami ehhez kellett, az minden tehetsg kzs vonsa: a kitarts s az akarat.

Szerkesztette: Fldes Petra

 
KP
 
ID
 
NAPTR
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
EGYB OLDALAK
 
NZETTSGNK
Induls: 2010-10-24
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints