Kvetkez 10 cikk | Elz 10 cikk |
The European Talent Support Network |
|
|
The European Talent Support Network was established in September 2015. Now it has 23 Talent Centres and more than 350 European Talent Points from 42 European countries, as well as Associated Talent Points from several other continents. It will grossly expand during 2018 further. . Please check out our homepage: http://etsn.eu/ . The Network aims to bring a new dimension to the pan-European cooperation in supporting young talented people. The Network wants to expand the exchange and adaptation of best practices, as well as the distribution and application of scientific results. The Network explores possibilities of mutual visits and novel forms of e-networking of young talents, their teachers, mentors, parents and all the experts devoting their life to talent support. The Network promotes joint applications to EU and other grants and seeks other forms of support. The Network has a Youth Platform (https://www.facebook.com/groups/167746493609769/), where participating organizations may suggest talented young people, as members.
https://www.facebook.com/groups/EuropeanTalentSupportNetwork/
|
"Tehetsggondozs az vodban szli egyttmkdssel" |
|
|
A Gyngyszem Tehetsgpont 2016.11.28-n frumra hvta meg a Szabadsgtelepi voda pedaggusait, munkatrsait s az vodba jr gyermekek szleit. A frum tmja a kvetkez volt: "Tehetsggondozs az vodban szli egyttmkdssel".
A tmt krljrva Szilgyi Ildik - a Magyar Tehetsg Tancs vodai Szekcijnak Vezetje s Dr. Dur Zsuzsa - pszicholgus, tehetsgfejlesztsi szakrt is eladst tartott, illetve vlaszoltak a pedaggusok s szlk krdseire.
A frumon kszlt fotkat hamarosan megtekinthetik a kptrunkban.
|
Tehetsgpontok szi tallkozja - "Eurpai Tehetsgpont" akkreditcik tvtele |
tehetseg.hu |
|
2016 oktber 01-n Budapesten a Tehetsgpontok szi Tallkozjn a Szabadsgtelepi vodban mkd Gyngyszem Tehetsgpont tvehette az "Eurpai Tehetsgpont" cmet, melyet a tavaszi plyzst kveten megnyert. gy tehetsgpontunk egy j nemzetkzi hlzaton bell is ptheti kapcsolatait eurpai orszgok intzmnyeivel.
|
Mi a tehetsg? |
Balogh Lszl |
|
Balogh Lszl: Elmleti kiindulsi pontok tehetsggondoz programokhoz
(A Nemzeti Tehetsgsegt Tancs 2007. janur 5-6-i tancskozshoz)
A XX. szzad utols harmadban egyfell vilgszerte sokasodtak a kutatsok a tehetsg-tmakrben, msfell egyre tbb fejleszt program indult iskolkban, valamint ms tehetsggondoz mhelyekben. Mostanra kialakult egy olyan bzisa az ismereteknek, mdszereknek, amelyek biztos alapot jelentenek a magyarorszgi tehetsggondoz programok tovbbfejlesztshez. Az albbiakban a kutatsokbl a legfontosabbakat emeljk ki, amelyek kiindulsi pontjai lehetnek a hatkony nemzeti tehetsgfejlesztsnek: a tehetsg fogalma, fajti, a fejleszts alapelvei, kritikus pontjai.
|
A tehetsg felismersnek s gondozsnak pszicholgiai aspektusai |
Szcs Imre |
|
Szcs Imre: A tehetsg felismersnek s gondozsnak pszicholgiai aspektusai
Mit neveznk tehetsgnek?
tlag fltti kpessg, amely a megfelel krnyezetben tlagost messze tlhalad teljestmny ltrehozsra teszi alkalmass az egynt. Tapasztalati modell, fejldsi grbe, gyakori ellenpldk: Einstein, Edison. rkletessg: a gnek mellett a krnyezetet is „rkljk”.
A tehetsg sszetevi
3 egymst rszben tfed kr: kpessg, motivci, kreativits. Kpessg: ltalnos intellektulis kpessgek, s a tbbszrs intelligenciamodell (Gardner). Kreativits: eredeti, rugalmas, szabadon raml gondolkods. Gondolkodsi keretek s smk flretevse. Btorsg kell hozz, gyakran renitencinak cmkzik. Motivci: energiaforrs. Kvncsisg, spontn rdeklds – a tehetsges felntt megrzi. Flow. Kitarts, sikerre s kudarcra adott reakci, clok. Teljestmnyigny: a kivlsg fel hajt, de knnyen nclv vlhat. Emocionlis stabilits: rzelmi biztonsg: nbizalom, jobb kudarctrs.
Tehetsg s egyensly – valami rovsra tehetsges? Jelenthet-e a tehetsg nmagban problmt?
„Ami az egyik oldalon pluszban van, az hinyzik valahonnan mshonnan”. A problmt nem a tbblet, hanem a hiny okozza. Gyakori pldk: a gyerek 6 vesen szoroz, oszt, trtekkel szmol, de a finom motoriuma, vagy htkznapi problmk megoldsa egy 3 ves gyerek szintjn zajlik. Szocio-emocionlis lemarads (decentrls, trelem, indulati kontroll hinya) – a mini-felnttknt kezelt, mindenben nyerni hagyott gyerekeknl. Az egszleges fejlds borul fel az ers kpessg „fejlesztsvel” s a tbbi kpessg devalvlsval. A szlk (s ksbb a gyerek rszrl) fordtott mkds: ha problma van az biztos azrt van, mert tl okos a gyerek, a tehetsge felmentst ad minden all.
Mirt fontos, hogy felismerjk a gyerek tehetsgt?
Tvhit: „a valdi tehetsg gyis rvnyesl”. A tmeges ellenpldrl nem tudunk, mert elkalldott. A tehetsges gyerekek csak kis rszt ismerik fel iskols kor eltt vagy iskols korban. Gyakori tves cmkk: rendzavar, strber, klnc, nyugtalan, dacos, zrkzott, gyenge kpessg, sszefrhetetlen, betegesked. Mi trtnik valjban? Pedaggusok ltal felismert s fel nem ismert tehetsgek kvetses kutatsa.
Mibl llapthat meg a tehetsg?
Osztlyzatok: az ltalnos intelligencia 10 sszetevje kzl az iskola 2-t osztlyoz, de ltalban ezt sem objektven: engedelmessg, szorgalom, rendezettsg (rs, fzet, ruha, stb) is belecsszik a jegybe. Pszicholgiai eszkzk: flig strukturlt szli interj, korai tehetsgjegyek krdv, standard tesztek, rdekldstrkp. Tanri ellenrzlista: a tehetsges gyerekek tulajdonsgaira hvja fel a figyelmet. rskp ?
A tehetsg gondozsa
A legfontosabb, hogy a gyereket az letkornak megfelelen, gyermekknt, s ne teljest gpknt kezeljk. A „fejleszts” motorja a gyerek kvncsisga, megismersvgya legyen, ne az, hogy mindenron leelzze a kortrsait. Az erltetett fejlesztssel ltrehozott klnbsgek ksbb eltnnek, de a ”korai fejleszts” llektani srlsei megmaradnak. Szegregci, lptets, gazdagts, kiemels.
|
LEGNAGYOBB TERMSZETI KINCSNK: A TEHETSG |
Czeizel Endre |
|
A XXVII. ltalnos Iskolai Fizikatanri ankton, 2003. jnius 26-n, Keszthelyen elhangzott "A tehetsg s genetika" cm elads szerkesztett vltozata.
|
KOMA PLYZAT- KEREKASZTAL BESZLGETS |
FORRS:J PEDAGGIAI SZEMLE |
|
„Minden tehetsg kzs vonsa: a kitarts s az akarat”
Kerekasztal-beszlgets a gyztes plyzkkal
Nhny gyztes plyzt arra krtnk, a plyzat kapcsn beszlgessnk mindarrl, ami kinek-kinek a tehetsgrl eszbe jut. A meghvottak hrom plyzatot kpviseltek. Sajtos gondolatokat, felvetseket ksznhetnk annak, hogy a beszlgets hat rsztvevje kzl hrman nem pedaggusok. gy ki-ki a sajt nzpontjbl jelentette meg a tehetsg fogalmt, s rtelmezskben jelents szerepet kaptak a trsadalmi-gazdasgi szempontok. Bartunek Katalin divattervez, Lukcs Jnosn, a Textilipari Mszaki s Tudomnyos Egyeslet ftitkrhelyettese s Mszrosn Duds Lilla, a Jelky Andrs Ruhaipari Szakkzpiskola tanra a Mestersgem cmere: Aranyvarrt cm szakmai plyzatot; Kropog Erzsbet s dr. Molnr Katalin tanrok az ELTE Radnti Mikls Gyakorl Gimnzium iskoln belli specilis tehetsggondoz programjt; mg dr. Herskovits Mria pszicholgus egy kpessgek mrst clz vizsglatsorozatot kpviselt.
|
A KOMA plyzati kirsa kiemelked kpessg gyerekek, fiatalok nevelst, oktatst clz programokat kvnt tmogatni. Milyen gyerekekre, illetve milyen kpessgekre gondoltak, amikor megfogalmaztk a plyzati programjukat?
|
CSODAGYEREKEK S A TEHETSG |
GYARMATI VA |
|
Rendszeresen felrppen hr egy-egy csodagyerekrl, aki megdbbent teljestmnyre kpes. Ezek a gyerekek messze letkorukat meghalad ismeretekkel s kpessgekkel rendelkeznek.
Michael az amerikai csodagyerek ngy hnaposan kezdett beszlni, nyolchnaposan mr az olvass rdekelte. Tzvesen megszerezte egyetemi diplomjt. Szlei knyvet rtak fejldsrl. Michael valsznleg a legintelligensebb ember. Szlei nem tartjk vletlennek ezt. Az IQ-juk is 150 feletti, s igen jmdak, rendkvl ingergazdag krnyezetet tudtak biztostani gyermekknek.
Vitathatatlanul, a csodagyerekek a tehetsg igazn mulatba ejt esetei. Olyan tudssal rendelkeznek, amelyet az emberek nagyobb rsze egsz letben nem r el.
A legismertebb csodagyerek Mozart, aki els szimfniit nyolcvesen komponlta, s vekkel azeltt mr Eurpa kirlyi hzaiban zongorzott. Szmos maradand zenemvet alkotott.
Christian Heinrich Heinekin kevsb volt szerencss. Korabeli beszmolk szerint nhny rval szletse utn beszlt, 3 ves korban latint, francit, trtnelmet s fldrajzot tanult, s megjsolta sajt 4 ves kori hallt.
A 4 ves Daisy Ashford 1885-ben, regnyt rt egy jezsuita paprl. Msodik regnyt 9 vesen rta, ezres pldnyszmban adtk el.
Nem kell azonban idben s trben nagyon messzire mennnk csodagyerekekrt. A Polgr csaldban nevelt hrom lny kzl a kt idsebbet "normlis csodagyereknek" tekintettk, mg a legfiatalabb, Judit, rendkvli teljestmnyeiben kt vvel elbbre jrt, mint brmely sakkcsodagyerek.
A csodagyerekek megdbbentek ugyan, de nem alkot tehetsgek, nhny kivteles esettl eltekintve, mint pldul Mozart, aki azz ntte ki magt. Korai mveinek tanulmnyozsa sorn kiderlt azonban, hogy is csak ksbb alkotott zsenilisat.
Soha nem tudott gyerek, mg csodagyerek sem, alapveten jat ltrehozni az ismeretek magas szintjt ignyl terleteken, s a legtbb alkot tehetsg nem volt csodagyerek. A csodagyerekeknl nem az a csoda, amit tesznek, hanem az, amikor, vagyis messze a szoksos letkor eltt kpesek bizonyos teljestmnyekre.
A csodagyerekek a legtbbet azokban a tudomnyokban rik el, ahol jl definilt lpsek vezetnek az eredmnyhez, pl. matematika, zene s sakk. Fleg a sok ismeretet, nagy tapasztalatot, a szemlyisg mlyebb rsztvtelt ignyl blcsszi, filozfiai terleteken lehetetlen az extrm korai letkorban maradandt alkotni.
A csodagyerekek ltalban specilis kpessgekkel rendelkeznek, mint Mozart vagy Ashford, ritkbb a Michael-fle tbb terleten megmutatkoz tehetsg. Az ilyen kiterjedt kpessg csodagyerekek pldi a fejldsi id klnleges sszetmrdsnek, vagy ugrsoknak, a fejldsi fokok kihagysainak. Picasso pldul nem ment vgig a szoksos rajzfejldsi fzisokon, hanem rgtn kpes volt brzolni.
A csodagyerekek majdnem kifejlett felntt aggyal rendelkeznek. Annyira megdbbent a fejldsk, amint egy nagyteljestmny genertorhoz hasonlan tltdnek fel, hogy nmelyek feltteleztk, a csodagyerekek valamilyen, a reinkarnci ltal kzvettett mr korbban kifejlesztett kpessgekkel brnak, vagy egyb misztikus ton rnek el kiemelked teljestmnyeket.
A krnyezet fontossga jelenik meg a csodagyerekekkel kapcsolatban is. Az "egybevgs" fogalma azt az egyszer felismerst takarja, hogy a parzs akkor tud lngra lobbanni, ha megfelel helyre esik. Egy szmtgp zseni pldul a 12. szzadban, vagy a zenei tehetsg egy csaldban, ahol tilos zenlni, olyan, mint szikra a sivatagban. Felttelezik, hogy a specilis kpessg csodagyerekek legtbbje meg se tud mutatkozni, mert nem tall gyjtst. A termszet rendszeresen kitermel ilyen "szikrkat", s mindig az aktulis kulturlis mez jelenti az evolcis hatst. A csodagyerekek s klnleges tehetsgek felbukkansa a krnyezet fogkonysgn mlik.
A kulturlis tnyezknek meghatroz szerepe van abban is, hogy mely kpessg vlik kiemelkedv. Mi eurpaiak nhny, afrikai gyermeknek s fiatalnak termszetes kszsget, mint pldul a nyomkvets, rendkvlinek tartannk. De az afrikaiak ugyangy rendkvlinek tartannak nmely olyan kpessget, amely egy eurpai gyereknl termszetes. Szmos kpessgnk egyszeren azrt nem fejldik ki, mert a krnyezet nem vrja el.
A csodagyerekeket gy is lehet tekinteni, mint annak pldi, amikor a fejlds tkletesen sikerlt. Ezekben a gyermekekben tbb kritikus faktor szokatlanul j sszeilleszkedse hozza ltre a klnleges kpessgeket. Annak vizsglata, hogy a klnbz tnyezk optimlis interakcija hogyan vezet az extrm teljestmnyhez, nemcsak a csodagyerekek megrtst viheti elre, de segt megrteni nhny olyan befolysol tnyezt, amelyek a gyermekek fejldst elsegtik illetve htrltatjk.
A szerencss krlmnyek kombincija, amely ltrehozza a csodagyereket lehet csupn idleges. Nincs arra garancia, hogy a kiemelked gyerekbl kiemelkeden sikeres felntt lesz. Azok a tulajdonsgok, amelyek nyomn egy gyermeket csodagyereknek cmkznek, nem felttlenl azonosak azokkal, amelyek az rett tehetsgre jellemzek, mgis jelents eredmnyeket ltalban azok rnek el egy adott terleten, akik ott mr gyerekkorukban ltvnyos elrehaladst mutattak. A gyakorlsra fordtott id igen fontos tnyez, s a csodagyerekek nagy elnyt szereznek. Csodagyereknek lenni mgsem biztostk a ksbbi jelents teljestmnyekre.
Az amerikai William James Sidis 1898-bam szletett. Ambicizus szlei hittk, hogy zsenit tudnak nevelni belle. A Sidis hzaspr, Boris s Sarah, orosz emigrns volt. Hazjukban nem volt lehetsgk a tanulsra. Amerikban kitntetssel vgeztk el iskolikat. Boris pszicholgus lett, Sarah a szzadfordul azon kevs asszonyainak egyike lett, akik orvosi diplomt szereztek. Fiknak hihetetlenl ingergazdag krnyezetet biztostottak. A gyermek hat hnapon bell megtanult beszlni, hatves korra elsajttott ht nyelvet, s anatmiai rtekezst rt. Nyolcvesen eladst tartott a Harvard Egyetemen a ngydimenzis testekrl. De ez volt a vg kezdete. Tizenves korban valahogy irnyt tvesztett. Felhagyott a magasabbszint szellemi tevkenysgekkel. Szenvedlyes villamosjegy gyjt lett.
Igen gyakori, hogy a csodagyerekek tizenves korban nem tudjk felvenni a versenyt az egyenletesebben, s ezltal esetleg harmonikusabban fejld tehetsges fiatalokkal. A tizenves kor vzvlaszt.
A kisgyermek szlei erteljesen meghatrozzk lett, befolysuk igen nagy. Tizenvesen nemcsak a hasonl kpessgekkel szemben kell megtallnia nmagt a csodagyereknek, hanem a szleivel szemben is. Ez a levls kora a csodagyerekeknl is. A tl ers szli befolys ebben az idszakban knnyen visszathet.
A csodagyereknek cmkzettek nagyon klnbznek egymstl, de abban egyformk, hogy szleik igen korn tmogatjk a fejldsket, btortjk, s a kpessgek nvelshez szksges fejlesztsi s gyakorlsi lehetsget biztostanak szmukra. A kitart erfesztsek azonban nem felttlenl vezetnek kiemelked teljestmnyhez. A gyermekre neh |
Kvetkez 10 cikk | Elz 10 cikk |
|